Hyvää tiistaita kaikille,
lämpimästi tervetuloa Suomen Assitejn kevätpäivään ja perinteiseen kevätkokoukseen tiistaina 30.5. klo 14-18 Nukketeatteri Sampoon, Erottajan katu 7, Helsinki! Osallistua voi myös etänä Zoomissa. Sampoon sisäänkäynti sisäpihalta ja portaat ylös ensimmäiseen kerrokseen.
Tänä vuonna kevätkokouksemme on kevätpäivä, joka pitää sisällään useita mielenkiintoisia puheenvuoroja, mukavaa yhdessä oloa ja kuulumisten vaihtoa sekä perinteisen sääntömääräisen kevätkokouksen.
Kevätpäivän ohjelma:
klo 14–14.30 kahvit ja Suomen Assitejn kuulumiset
klo 14.30–16.00 kansainvälisten ja kotimaisten vieraiden puheenvuorot
klo 16–17.00 ruokailu
klo 17–18.00 sääntömääräinen kevätkokous
Kevätpäivään osallistuu useita mielenkiintoisia vieraita! ASSITEJ Internationalin ja Tanskan ASSITEJn pääsihteeri Louis Valente sekä ASSITEJ Internationalin ja Saksan ASSITEJn hallituksen jäsenen Julia Dina Hesse kertovat meille kansainvälisen järjestön toiminnasta, tapahtumista ja uusimmista kuulumisista. Lisäksi seuraamme liittyy Norjan ASSITEJn projektipäällikkö Theis Irgens, joka puhuu Pohjois- ja Baltian maiden ASSITEJ-keskuksien muodostaman verkoston toiminnasta ja vuoden 2024 bibu-festivaalin Nordic-Baltic Focuksesta. Teatterikeskuksen Mikael Kinanen puolestaan avaa meille koulukiertuetoimintaa järjestävää LIVE2-hanketta. Ehdottomasti kannattaa siis ottaa osaa tähän mielenkiintoiseen keväiseen päivään!
Tarjoilujen mitoittamiseksi pyydämme varsinkin paikan päälle pääseviä ilmoittautumaan viimeistään 24.5.2023 Assitejn toiminnanjohtajalle osoitteeseen tanja.turpeinen@assitejfi.org tai vastauksena tähän viestiin. Kerrothan viestissä myös mahdolliset ruoka-aineallergiat. Ohessa liitteenä vielä virallinen kutsu ja alla esityslista, Zoom-linkki sekä linkki Assitejn vuoden 2022 tilinpäätökseen ja vuosikertomukseen.
Valtakunnallinen Nuori Näyttämö -konsepti on vuoden 2023 Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon voittaja
Suomen Assitej ry:n ja Suomen Teatterit ry:n myöntämän Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon saa vuonna 2023 Valtakunnallinen Nuori Näyttämö -konsepti. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi ansioituneelle lasten ja nuorten esittävän taiteen teolle, taholle tai toimijalle. Vuoden 2023 voittajan valitsi kirjailija ja esitysdramaturgi Siri Kolu.
Siri Kolun perustelut:
”Kolme hyvin tasokasta finalistia teki voittajan etsimisen erinomaisen vaikeaksi: valittavana oli kaksi esitystä täynnä teatterin lumoa, esityksen metamorfoottista riemua ja lastenteatterin syvää voimaa. Vuoden lasten- ja nuortenteatteritekopalkinnon voittaja 2023 on kuitenkin kolmas finalisti, Valtakunnallinen Nuori näyttämö -konsepti.
Valtakunnallinen Nuori näyttämö -konsepti tarjoaa rakenteen, jossa ammattilaistalot avaavat ovensa nuorille harrastajille. Nuori näyttämö on alusta, joka tukee kotimaista uutta näytelmää, sen tilaustekstejä nuoret saavat harjoitella ohjelmakauden aikana. Valtakunnallinen Nuori näyttämö -konsepti tarjoaa näyn teatterista tulevaisuuden ammattina ja mahdollisen tilana.
Koronasta toipuvan esittävän taiteen kentällä Nuoren näyttämön kaltainen rakenne ei voisi olla tärkeämpi. Erityisen suuressa pinteessä ovat yhä näytelmäkirjailijat: koronasulkujen takia esityksiä siirrettiin, osa peruutettiin kokonaan. Tilattujen tekstien määrä romahti. Teatteri tarvitsee uusia teatteritekstejään pysyäkseen elävänä, se tarvitsee nuorta näkyä ja ääntä. Lapset ja nuoret ansaitsevat toteutettavakseen tekstejä, jotka puhuvat tästä ajasta.
Valtakunnallisen Nuoren näyttämön rakenne on vahva tulevaisuusteko: se haastaa ammattilaiskentän kohtaamaan nuoret tulevaisuuden tekijänsä, antaa nuorille tekemisen työkaluja ja tarjoaa yhteisöllisen kohtaamisen areenan.
Lämmin onnitteluni voittajalle.”
Monivuotisen teatterihankkeen pääjärjestäjä on Työväen Näyttämöiden Liitto. Pysyviä yhteistyöteattereita ovat Suomen Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri. Hanke yhdistää nuoret harrastajat, ammattikirjailijat ja ammattiteatterit tiiviiseen yhteistyöhön. Lisää hankkeesta: tnl.fi/nuorinayttamo
Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon muita finalisteja olivat KOM-teatterin musikaali ReeaRuu ja Company Portmanteaun monitaiteinen esitys Piste, piste, piste. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka jaetaan kahden vuoden välein. Suomen Teatterit ry jakoi palkinnon ensimmäisen kerran vuonna 2008. Vuodesta 2015 palkinto on jaettu yhteistyössä kansainvälisen lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry:n kanssa. Lasten- ja nuortenteatteripalkinto jaetaan muiden esittävän taiteen alan palkintojen kanssa Helsingissä, Q-teatterissa pidettävässä Thalia-juhlassa maanantaina 27.3.2023.
Kuvassa Nuoria Näyttämö -hankkeen nuoria. Kuvaaja: Inke RosiloTeatterikoulu ILMI Ö.:n oppilaiden terveiset kansainvälisenä lastenteatteripäivänä (klikkaa alla olevia painikkeita nähdäksesi videot):




Kansainvälinen Assitej on julkaissut tätä päivää varten lastenteatteripäivänjulistuksen, jonka on kirjoittanut järjestön presidentti, pitkän linjan lasten ja nuorten esittävän taiteen ammattilainen, Sue Giles. Julistuksessaan Sue Giles painottaa, kuinka jokaiselle lapsella tulisi olla ilmaisun vapaus ja oikeus esittäviin taiteisiin. Tarjoamalla niin aineettomia kuin konkreettisia tiloja ja mahdollisuuksia lapsille ja nuorille kuvitella toisin sekä kuuntelemalla ja kunnioittamalla heitä, lapsistamme ja nuoristamme kasvaa itsevarmoja, yhteistyökykyisiä ja kekseliäitä.
Viedään siis tänään ja muinakin päivinä lapset ja nuoret teatteriin!
http://www.assitej-international.org/…/world-day-of…/
2023 World Day Message from Sue Giles
President: ASSITEJ
Take a child to the theatre OR take the theatre to the child!
On March 20th 2023, we recognise the artists in theatre and performance for young audiences as essential workers; making a difference to the lives of children wherever they are and with a deep and specialised knowledge of their audiences. Theatre and performance for young audiences is distinct in its approach; valuing children and young people as discerning audiences, participants and contributors to culture, with the right to experience the arts and to have freedom of expression. Giving space, place and respect to the imaginations of young people gives them foundations on which to build resilience and confidence.
One of the primary aims of ASSITEJ International is to unify practitioners all over the world and to strengthen the possibilities for young audiences everywhere to experience what theatre and performance offers – the expression of emotion, the illustration of the intangible, the interpretation of a complex world. To do this we need to be open to all the diversity of art-making that our global network offers and to celebrate the innovation that comes from limitations, challenges and specific contexts.
Sometimes we cannot take children to the theatre buildings. Sometimes there is no such place. Sometimes physical, economic, geographical or social barriers make it impossible. Yet every time our global community gathers to discuss or share, whether online or in person, we become more aware of the variety of ways artists and creatives make theatre and performance possible for young audiences in their contexts. How wonderful it is, to hear and see so many examples around the world of theatre and performance going to where children and young people are: to their schools, child cares and kindergartens, to the streets, to community spaces, to hospitals, to sports grounds, to prisons, to their houses, to public places, to their computers or phones or radios.
Because of our global connection on line and at our gatherings, we have seen and heard extraordinary stories of struggle, courage and determination and acknowledge all the different forms our creative community uses to reach further, to meet the need and to create greater access.
Theatre and performance makes a difference; human to human contact, the spread of ideas, the sharing of hope, the explosion of joy. No matter whether in a theatre building or in a back alley, the creation of wonder or a shared moment or an intriguing ritual is something that can transform a day, or a life, even momentarily. It’s through theatre and performing arts that we recognize the common ground between us and the horizon becomes wider.
On this World Day of Theatre and Performance for Children and Young People I urge all of us working in this sector to seek out the young audiences that we don’t know and haven’t met yet. Access to theatre and performance is not always shared or possible and so it’s up to us, the specialists in our field, to make it possible, wherever and however we can. We are necessary, in all our contexts, in all our diverse practices, to bridge the gap between reality and imagination and allow possibility to flourish for all children and young people, everywhere.
Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon finalistit on valittu!
Suomen Assitej ry:n ja Suomen Teatterit ry:n yhteistyössä
jakaman Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon korkeatasoisesta ehdokasjoukosta
esiraati valitsi finalisteiksi KOM-teatterin musikaalin ReeaRuun,
Company Portmanteaun monitaiteisen esityksen Piste, piste, pisteen ja
valtakunnallisen Nuori Näyttämö -konseptin. Paljon onnea finalisteille!
Lasten- ja nuortenteatteripalkinto myönnetään
vuosien 2021–2022 aikana suomalaisessa ammattiteatterissa tapahtuneelle
merkittävälle, lasten- ja nuortenteatteria edistäneelle teolle. Palkinto jaetaan Helsingissä, Q-teatterissa pidettävässä Thalia-juhlassa
maanantaina 27.3.2023. Vuoden 2023 voittajan valitsee kirjailija, esitysdramaturgi,
ohjaaja ja teatteriopettaja Siri Kolu.
Finalistit valinneen esiraadin jäseniä olivat Suomen Assitej ry:n hallituksen jäsenet Red Nose Companyn tuotantopäällikön sijainen Elina Terho ja Kuninkaallisen Nukketeatterin teatterinjohtaja, tuottaja ja näyttelijä Antti Kemppainen sekä Suomen Assitej ry:n toiminnanjohtaja Tanja Turpeinen. Hakemuksia lasten- ja nuortenteatteripalkinnon saajaksi saapui runsaasti ja ne edustivat monipuolisesti lasten ja nuorten esittävän taiteen kenttää. Lämmin kiitos siis kaikille kilpailuun osallistuneille!
Raadin perustelut:
KOM-teatteri: ReeaRuu
Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon finalistin KOM-teatterin kohdalla raati arvosti pääosin aikuisyleisöä palvelevan teatterin satsausta tavoittaa sille uusia lapsiyleisöjä. Teatterin riskinotto esittää nykylapsille suurelta osin tuntematon, Ilpo Tiihosen kirjoittama ja Markus Fageruddin säveltämä, musikaali ReeaRuu kannatti. ReeaRuu on raadin mielestä kaunis ja koskettava esitys, jonka ohjaus ja näyttelijäntyö on laadukasta ja toimivaa. Erityismaininnan raadilta ansaitsi esityksen visuaalinen ilme ja musiikki. Pääosin yksinkertaisin elementein luotu kiehtova visuaalinen maailma yhdessä Markus Fageruddin KOM-teatterin nelihenkiselle orkesterille sovittaman musiikin kanssa luovat mielikuvitukselliset puitteet vaikean teeman, menetyksen ja surun, käsittelylle. Vakavasta ja tärkeästä aiheesta huolimatta esitys on raadin mielestä leikkisä ja hauska.
Nuori Näyttämö -konsepti
Finalistiksi valittu Työväen Näyttämöiden Liiton koordinoima Nuori Näyttämö -konsepti tekee raadin mielestä pitkäaikaista ja tavoitteellista työtä nuorille suunnattujen näytelmätekstien paremman saavutettavuuden ja nuorten lukutaidon edistämiseksi. Nuori Näyttämö tuo uusia, ansioituneita kirjoittajia nuorille suunnattujen tekstien pariin ja kääntää ajankohtaisia näytelmiä suomen kielelle ruotsista ja englannista. Raati nosti esiin myös Nuori Näyttämö -konseptin merkityksen valtakunnallisena taidekasvattajana. Hanke tukee nuorten harrastuneisuutta ja onnistuu houkuttelemaan vuosittain satoja nuoria teatterin pariin. Mukana olevien teattereiden vaihtuvuus hankkeen aikana mahdollistaa uusien nuorten tavoittamisen eri puolelta Suomea. Pysyvät yhteistyöteatterit Suomen Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri puolestaan luovat hankkeelle vaikuttavat ja yhteisölliset puitteet.
Company Portmanteau: Piste, piste, piste
Raadin mielestä kolmas finalisti Company Portmanteau yhdistää
monitaiteisessa Piste, piste, piste -esityksessään ansiokkaasti tanssia,
sirkusta ja elävää kuvataidetta. Esiintyjien Luis Sartori do Valen ja Mira
Ravaldin läsnäolo lavalla on vaivatonta, luontevaa ja taidokasta. Raati katsoi,
että esitys on ehyt ja ammattimaisesti tehty kokonaisuus, jonka eri osa-alueet
olivat tasapainossa keskenään. Mario Valen lastenkirjaan "Três
pontinhos" (Kolme pientä pistettä) pohjautuva esitys soljuu mielikuvasta
ja muodosta toiseen kekseliäästi ja pilke silmäkulmassa. Kaunis, runollinen
teos jätti tilaa kuvittelulle ja leikille, ja piti raadin otteessa
taltiointinakin.
Palkinnon historia
Suomen Teatterit ry on
jakanut Lasten- ja nuortenteatteripalkintoa ansioituneelle alan toimijalle
vuodesta 2008 alkaen. Palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Vuodesta 2015
alkaen palkinto on jaettu yhteistyössä kansainvälisen lasten- ja
nuortenteatterijärjestö Assitej ry:n kanssa.
Yhteydenotot:
Suomen Assitej ry.
Tanja Turpeinen
044 0866 355
tanja.turpeinen@assitejfi.org
KOM-teatteri
Saija Holm
050 355 8274
Nuori Näyttämö / Työväen Näyttämöiden Liitto
Annukka Ruuskanen
050 540 3802
Company Portmanteau
Luis Sartori do Vale (ensisijainen, asiointikieli: englanti)
044-0888620
Mira Ravald (asiointikieli: suomi)
050-5390672
Suomen Assitej ry ja Suomen Teatterit ry etsivät
ehdokkaita Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon 2023 saajaksi.
Palkinnon voi saada mikä tahansa lasten- tai nuortenteatteriin liittyvä teko, esimerkiksi teatteri, ryhmä, esitys, esiintyjä, ohjaus, käsikirjoitus, koreografia, visuaalinen suunnittelu, musiikki, suomennos/ruotsinnos/saamennos, projekti, yleisötyöhanke tai muu lasten- ja nuortenteatteria edistänyt tapahtuma. Viimeksi palkinnon voitti vuonna 2021 Kalle Lehdon ja Race Horse Companyn teos ”Chevalier –Keppihevossirkus” ja Oulun teatterin ”Kaboom ja kuvittelun voima”
Finalistit palkinnon saajiksi valitsee esiraati, jonka muodostavat Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n valitsemat asiantuntijat. Voittajan finalistien joukosta valitsee palkittu kirjailija, esitysdramaturgi, ohjaaja ja teatteriopettaja Siri Kolu. Kilpailuun voi ehdottaa omaa teatteria tai muuta erinomaista teatterialan tekoa 31.12.2022 mennessä ensisijaisesti osoitteeseen info@assitejfi.org tai tarvittaessa postitse merkinnällä:
Lasten- ja nuortenteatteripalkinto 2023
Suomen Assitej ry, c/o Teatteri ILMI Ö.
Iso-Roobertinkatu 10 B 20
00120 Helsinki
Valintaperusteluita toivotaan korkeintaan kahden
liuskan verran ja perusteluissa on hyvä mainita vähintään kolme keskeistä
tekijää, miksi juuri tämä teatteriteko on merkittävä. Perustelujen lisäksi mukaan
voi laittaa rajoitetusti muuta materiaalia, mieluiten sähköisinä linkkeinä. Teatterialan teon on tullut tapahtua
suomalaisessa ammattiteatterissa vuosien 2021-2022 aikana.
Raati voi halutessaan tehdä finalistivalinnan myös ehdotusten ulkopuolelta. Palkinto jaetaan Thalia-juhlassa maaliskuussa 2023.
Raadin puolesta,
SUOMEN TEATTERIT - FINLANDS TEATRAR RY ja SUOMEN ASSITEJ RY – ASSITEJ
FINLAND RF
Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Tanja Turpeinen
tanja.turpeinen@assitejfi.org
puh.
044 086 6355
Kuva: Oulun teatteri – Kaboom ja kuvittelun voima. Kuvassa Timo Pesonen, Pihla Ojala, Katariina Alalääkkölä ja Jared Van Earle. Kuvaaja Onni Wiljami.
Suomen Assitejn syyskausi starttasi todella inspiroivalla ja motivoivalla kaksipäiväisellä seminaarilla! Seminaarissa keskityttiin Assitejn organisaation ja Bravo!-festivaalin kehittämiseen. Seminaari antoi todella hyvän pohjan kehitystyölle ja selkeitä suuntia järjestön tulevaisuudelle. Nyt on vain tehtävä töitä, jotta nämä seminaarissa asetetut tavoitteet toteutuvat tulevaisuudessa!
FESTIVAALITUNNELMIA SAKSASTA JA RUOTSISTA
Toukokuu oli Suomen Assitejlle festivaalien täyteinen. Suomen Assitejn toiminnanjohtaja Tanja Turpeinen ja puheenjohtaja Pisko Aunola vierailivat Junges Ensemble Stuttgartin järjestämällä Schöne Aussicht -festivaalilla Saksassa 10.-15.5.2022 ja Bibu -festivaalilla & ASSITEJ Artistic Gatheringissä Helsingborgissa Ruotsissa 17.-22.5.2022. Asiantuntijamatka oli osa TINFOn hallinnoimaa kansainvälisen liikkuvuuden LUO-kehittämishanketta, jota tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Bibussa Tanja ja Piskon seuraan liittyi myös kolme Suomen Assitejn hallituksen jäsentä, Riikka Siirala, Antti Kemppainen ja Heini Granberg, Suomen Assitejn jäsenen Race Horse Companyn tuottaja Antti Suniala ja kaksi nuorisodelegaattia Saima Haapsalo ja Lili Eiweis. Festivaalimatkat olivat todella antoisia ja tärkeitä järjestölle.
Schöne Aussicht
Schöne Aussicht oli suhteellisen isosta koostaan huolimatta kotoisan oloinen festivaali, jossa oli todella kiinnitetty huomioita yksityiskohtiin, jotka tekivät festivaalista integroivan ja viihtyisän. Festivaaliorganisaatiosta huokui hyvä yhteishenki ja yhdessä tekemisen ilo. Esityksien katsominen oli keskiössä Schöne Aussichtissa. Jokaiseen päivään mahtui 2-4 esitystä ja muutama mielenkiintoinen taiteilijakeskustelu. Useimmat esityksistä olivat Saksasta, mutta Stuttgartiin oli kutsuttu esiintyviä ryhmiä myös Etelä-Afrikasta, Botswanasta, Iso-Britanniasta, Sveitsistä, Belgiasta, Alankomaista ja Suomesta. Suomesta festivaalille oli saapunut Livsmedlet vuoden 2015 pakolaiskriisistä kertovallaan esityksellään Invisible Lands, joka oli jälleen erityisen ajankohtainen. Vuoden 2022 Schöne Aussicth oli myös siinä mielessä erityinen, että Junges Ensemblen Stuttgartin perustaja ja pitkäaikainen taiteellinen johtaja ja Saksan ASSITEJn puheenjohtaja Brigitte Dethier on jäämässä eläkkeelle, joten tämä oli viimeinen hänen kuratoimansa festivaali.
Schöne Aussicht on alueen saksalaisille taiteilijoille tärkeä kohtaamispaikka ja he muodostivat leijonanosan festivaaliväestä, mutta paikalle oli saapunut myös useampi kymmenen kansainvälistä vierasta. Viihtyisä festivaalialue, yhteiset ruokailut ja illanistujaiset mahdollistivat monet juttutuokiot festivaalivieraiden kesken ja tarjosivat tilaisuuden tutustua rauhassa. Moni Schöne Aussichtin vieraista jatkoi matkaa Bibu-festivaalille, joten Helsingborgissa odotti mukava jälleennäkeminen. Kaiken kaikkiaan helteinen ja vehreä Stuttgart ja lämminhenkinen festivaaliorganisaatio pitävät hyvän huolen festivaalivieraista ja reissu oli todella onnistunut. Schöne Aussichtista Suomen Assitejn Pisko ja Tanja reissasivat suoraan junalla Helsingborgiin yhdessä senegalilaisen taiteilijan ja Senegalin Assitejn edustajan Moussa Thiamin kanssa.
Bibu & AAG
Bibu & AAG oli vuoden 2022 suurin kansainvälinen lasten ja nuorten esittävän taiteen tapahtuma. Pieneen Helsingborgin satamakaupunkiin oli saapunut yli 1200 delegaattia ympäri maailman. Ohjelmistossa oli todella paljon mielenkiintoista sisältöä, lähinnä englanniksi ja ruotsiksi. Kaikkea ei millään kerennyt näkemään. Suurin osa festivaalin 38 esityksestä oli ruotsalaisia tuotantoja. Kansainvälinen ohjelmisto koostui pääosin alkuperäiskansojen tekemistä teoksista ja erityislapsille suunnatuista esityksistä. Esityksiä oli Ruotsin lisäksi mm. Iso-Britanniasta, Uudesta-Seelannista, Taiwanista, Norjasta, Australiasta, Kanadasta ja Etelä- Afrikasta. Esityksien lisäksi ohjelmistossa oli laaja valikoima seminaareja, keskustelu- ja verkostoitumistilaisuuksia ja työpajoja.
Biennaalin Bibun omistavat Teatercentrum ja Ruotsin Assitej ja se on normaalisti tärkein show case -tapahtuma ruotsalaisille lasten ja nuorten esittävän taiteen tekijöille. Vuoden 2022 festivaali oli kuitenkin poikkeuksellinen, sillä Bibun yhteydessä pidettiin ASSITEJ Artistic Gathering (AAG). Kansainvälisen ASSITEJN yhteistyössä jäsentensä kanssa järjestämä AAG on eri puolilla maailmaa niinä vuosina, jolloin ei ole ASSITEJn maailmankongressia. AAG on loistava tilaisuus, ei vain assitejlaisille, vaan muillekin lasten ja nuorten esittävän taiteen ammattilaisille eri puolilta maailmaa tavata toisiaan, vahvistaa keskinäistä yhteistyötä ja jakaa tietoa hankkeista, työtavoista ja ajankohtaisista teemoista. Näin pandemian jäljiltä monilla oli myös suuri tarve kohdata kasvokkain. Suomesta Bibuun osallistui myös Sirkuksen tiedotuskeskuksen Johanna Mäkelä ja Miika Sillanpää. Sirkuksen tiedotuskeskus on mukana Digital Leap -hankkeessa, jonka partnerikokous pidettiin Bibun yhteydessä. Lisäksi Sirkuksen tiedotuskeskus oli tukenut sirkustaiteilija Susanna Liinamaan verkottumismatkaa Bibuun. Susannan ja Johannan matkatunnelmista voit lukea täältä.
Nordic-Baltic House Bibu-festivaalilla
Suomen Assitejlle Bibu-festivaali oli erityisen tärkeä, sillä Pohjois- ja Baltian maiden ASSITEJ-keskukset järjestivät festivaalilla kaksipäiväisen Nordic-Baltic Housen 19.-20.5. Jokaisella pohjois- ja Baltian maan ASSITEJ-keskuksella oli mahdollisuus kahden päivän aikana pitää työpaja, seminaari tai keskustelutilaisuus itseään kiinnostavasta aiheesta. Suomen Assitejn Nordic-Baltic Housessa pitämässä työpajassa visioitiin tulevaisuuden kansainvälisiä festivaaleja ja etsittiin uusia, kestäviä ja taiteilijoita tukevia keinoja järjestää lasten ja nuorten esittävän taiteen festivaaleja. Työpajasta tarttui mukaan paljon arvokkaita keskusteluita ja ideoita tulevaa varten.
Kirsikkana kakun päällä perjantai iltana Nordic-Baltic Housessa järjestettiin pitchaus-tilaisuus, joka esitteli Pohjois- ja Baltian maiden lasten ja nuorten esittävän taiteen kenttää ja taiteilijoita. Suomen osiossa puheenjohtaja Pisko Aunola esitteli ensin lyhyesti Suomen Assitejn toiminnan ja jäsenet, jonka jälkeen Race Horse Companyn tuottaja Antti Sunialalla pitchasi ryhmää ja perustajajäsenensä Kalle Lehdon uutta lapsille suunnattua teosta Chevalier 2 – Keppariporomiestä. Pitchaustilaisuuden jälkeen oli Pohjois- ja Baltian maiden ASSITEJ-verkoston järjestämä vapaamuotoinen verkostoitumistilaisuus Helsingborgin kaupunginteatterin aulassa.
Bibussa järjestettiin, jo kolmannen kerran, nuorisodelegaattiohjelman, johon otti osaa kaksi 16–19-vuotiasta nuorta eri Pohjois- ja Baltian maista ja nyt myös Saamenmaalta. Nuoret kävivät katsomassa festivaaliesityksiä, keskustelivat niistä ja osallistuivat heille järjestettyihin työpajoihin. He myös järjestivät myös itse kaksi keskustelutilaisuutta Nordic-Baltic Housessa, joista toinen käsitteli kestävää tulevaisuutta ja toinen heidän näkemiään festivaaliesityksiä. Nuorisodelegaattiohjelma oli jälleen kerran menestys ja sitä tullaan varmasti jatkamaan tulevaisuudessa.
Kaiken kaikkiaan festivaalimatkat antoivat uutta virtaa Assitejn toimintaan. Ne tarjosivat tilaisuuden nähdä hienoja esityksiä, joista osa varmasti tullaan myöhemmin näkemään Suomessakin. Festivaaleilta saadut ideat avasivat uusia polkuja, joita nyt lähdemme tarmokkaasti tallaamaan. Matka toi mukanaan uusia ystäviä ja tarpeellisia kontakteja tulevia hankkeita varten. Se loi uskoa entisestään lasten ja nuorten esittävään taiteeseen ja ennen kaikkea upeaan kansainväliseen ASSITEJ-verkostoon.
Kiitos Teatterin tiedotuskeskukselle ja LUO-hankkeelle matkatuesta ja kiitos kansainväliselle ASSITEJlle, Ruotsin Assitejlle, Schöne Aussichtille ja Bibulle upeista järjestelyistä ja mielenkiintoisista elämyksistä!
Linkit festivaalien sivuille:
https://www.schoene-aussicht.org/
https://bibu.se/en
Teksti: Tanja Turpeinen
Kuvat: Tanja Turpeinen, Pisko Aunola, Riikka Siirala, Moussa Thiam