2022 World Day Message from Sue Giles
President: ASSITEJ
World Day of Theatre is a vital marker in the ASSITEJ Year and ASSITEJ urges everyone to “Take a Child to the Theatre today” – a reminder of the responsibility of the adults around children and young people to enable their arts experiences as much as they can.
Taking a child to the theatre means re-connecting with live performance, with ideas and emotions, with human to human connection and it means upholding the rights of children and young people to arts and culture and to freedom of self-expression. Listening to children and young people is terribly important – hearing them and accepting the need for change is even more so.
To quote the Manifesto of ASSITEJ, we believe that much more needs to be done to meet all countries’ obligations with respect to Articles 13 and 31 of the UN Convention on the Rights of the Child.
This is especially true in light of the current pandemic, the crisis of conflict that plays out in so many countries around the world, and the urgent need for equity and equal opportunities for every child to live in a sustainable, safe and healthy world. Arts and culture allow us to imagine the world we wish to create for and with our children and young people, and are therefore crucial as we take action to ensure better conditions for our societies.
Now is the time when live theatre and performance is most needed as a reassurance that imagination can conquer fear. This is a time when the courage and conviction of artists who make Theatre and performance for Young Audiences all around the world can help to create space for release, catharsis, and the expression of joy in children and young people everywhere. We have seen such inventive, determined creation, such commitment, and we know by examples from all our members, the dedication to keep making theatre and performance for the very youngest through to young adults has not faded. We are a community that has become stronger.
Children and young people have felt the impact of loss of socialisation, of confidence and hope and this has deeply affected their mental health; decision-makers everywhere are sitting up and take notice. Our young audiences and participants are more in need of art, culture, theatre and performance than ever before; those essential experiences that provide openings, broader points of view, the possibility of impossibility, fun and wonder, beauty and emotion; experiences that give meaning to a chaotic world and remind us of the bonds of humanity.
The World Day of Theatre for Children and Young People urges adults to “take a child to the theatre today” – wherever it can happen: in the street, in a building, on the screen, in your own rooms, through radio and texts, through play and pretend, through creation and making. We will be there, with whatever we can, to provide the magic that we have all
Teatterikoulu ILMI Ö.:n oppilaiden terveiset kansainvälisenä lastenteatteripäivänä (klikkaa alla olevia painikkeita nähdäksesi videot):
HURRAA!-FESTIVAALI 12.-20.3.2022!
Taiturointia ovenraossa, joutsenia hopeisella järvellä ja miehiä villasukissa!
Pääkaupunkiseudun kulttuuritoimet yhdessä Suomen Assitej:n kanssa järjestävät lasten ja nuorten esittävän taiteen Hurraa!-festivaalin 12.–20.3.2022. Tuoreen kotimaisen esitystaiteen näyteikkunana tunnetun Hurraa!-festivaalin ohjelmistossa nähdään vuonna 2022 myös Suomen Assitej:n tuottamia kansainvälisiä esityksiä.
Vuoden 2022 Hurraa!-festivaalin kotimaisia helmiä ovat: Teatteri QO:n Ovisilmä, Kuuma Ankanpoikanen & Tehdasteatterin Prinsessa Pikkiriikki, Teatteri Tuomikon Suru puserossa, Company Portmanteaun Piste, piste, piste, Red Nose Companyn Frankenstein sekä Ilmatila ry:n Sarana.
Kansainvälinen ohjelmisto tuo vuoden 2020 Bravo!-festivaalilta siirtyneitä mukaansatempaavia esityksiä.Festivaalille saapuvat vihdoin Don Gnu:n M.I.S – Natten Lang Tanskasta, Kompani Giraff:in Tvärslöjd ja Claire Parsons Co.:n LILLA SVANSJÖN Ruotsista sekä Arts Fraction Foundation & JIENKYO:n Kuuki Puolasta.
Lisätietoja: www.hurraa.org / FB: @hurraa-festivaali
*
Mästare i dörrspringan, svanar på silversjön och män i ullstrumpor!
Scenkonstfestivalen Hurraa! för barn och unga ordnas av huvudstadsregionens kulturväsen i samband med föreningen ASSISTEJ 12-20.3.2022. Festivalen erbjuder högklassiga föreställningar för barn, unga och familjer i huvudstadsregionens kulturhus. Programmet består av fysisk teater, cirkus, dans och dockteater. Hurraa!-festivalen är traditionellt känd som ett skyltfönster för inhemsk scenkonst, men år 2022 innehåller programmet också internationella föreställningar som producerats av föreningen ASSISTEJ Finland.
Inhemska pärlor under Hurraa!-festivalen 2022 är: Teater QO:s Ovisilmä, dockteater Kuuma Ankanpoikanens och TEHDAS Teatteris Prinsessa Pikkiriikki, Teater Tuomikkos Suru puserossa, Company Portmanteaus Piste, piste, piste, Red Nose Companys Frankenstein samt Ilmatila ry:s Sarana.
Den internationella repertoaren har sammanställts ur fyra medryckande föreställningar från festivalen Bravo! som ställdes in år 2020 på grund av coronapandemin. Till festivalen Hurraa! 2022 kommer äntligen Don Gnus M.I.S – Natten Lang från Danmark, Kompani Giraffs Tvärslöjd och Claire Parsons Co:s LILLA SVANSJÖN från Sverige samt Arts Fraction Foundation & JIENKYO:s Kuuki från Polen.
Mer information: https://hurraa.org. / FB: @hurraa-festivaali
*
Virtuosity in the doorway, swans on a silver lake and men in wool socks!
The Finnish highlights of the 2022 Hurraa! festival include: Ovisilmä by Teatteri QO, Prinsessa Pikkiriikki by Nukketeatteri Kuuma Ankanpoikanen & Tehdasteatteri, Suru puserossa by Teatteri Tuomikko, Piste, piste, piste by Company Portmanteau, Frankenstein by Red Nose Company and Sarana by Ilmatila.
The international program consists of four exciting performances originally intended for the 2020 Bravo! festival by ASSITEJ Finland. At Hurraa! festival, we will finally see M.I.S. – Natten Lang by Don Gnu from Denmark, Tvärslöjd by Kompani Giraff from Sweden, LILLA SVANSJÖN by Claire Parsons Co. from Sweden and Kuuki by Art Fraction Foundation & JIENKYO from Poland.
More information: www.hurraa.org / FB: @hurraa-festivaali
Hurraa! festival is organized by the cultural services of Helsinki, Espoo, Vantaa and Kauniainen together with ASSITEJ Finland. It is the largest professional theatre festival for children and Young people in Southern Finland
Kulttuuri- ja tapahtuma-alan vaatimukset 3.2.2022/ Mitta on täysi -työryhmä
VIIMEINEN SULKU – OVET AUKI!
Kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoilta on viety oikeus työntekoon ja elinkeinoon ja yleisöiltä oikeus kulttuuriin ja kokoontumiseen. Kulttuuri- ja tapahtuma-ala on suljettu, sulku on kestänyt eri muodoissaan pian kaksi vuotta. Tämän täytyy olla viimeinen sulku. Vaadimme kulttuuritilojen ja -tapahtumien avaamista heti.
Rajoitustoimenpiteet ovat perustuneet riskiarvioihin, eivät todennettuun dataan. Yleisötapahtumien kieltäminen on ollut näytösluonteista, ei näyttöperusteista. Juridisia perusteita rajoituksille ei ole. Riskipistetaulukko eli räkäindeksi on juridiselta statukseltaan vain THL:n verkkosivu vailla taustadataa. Tapahtumien kieltäminen on ollut viestinnän, ei taudin torjunnan työkalu. Me vaadimme, että päätöksenteko pohjaa tutkittuun tietoon sekä todennettuun, avoimeen dataan.
Rajoituspolitiikka on kohdellut eri toimialoja epätasa-arvoisesti. Työn tekeminen, elinkeinon harjoittaminen, kulttuuri ja kokoontumisvapaus ovat kuitenkin perustuslaillisia oikeuksia pandemia-aikanakin. Emme enää suostu siihen, että kulttuuri ja tapahtuma-ala laitetaan aina ensimmäiseksi varmuuden vuoksi kiinni.
Sulkupolitiikka tapahtumien suhteen on ollut tempoilevaa. Rajoituksia on annettu lyhyellä varoitusajalla ja toisaalta äkilliset mielenmuutokset sulkujen höllentymisestä kuvastavat tietämättömyyttä alasta: peruttuja ja siirrettyjä kiertueita tai esityksiä ei voi nopeassa tahdissa palauttaa. Kulttuuri- ja tapahtuma-alaan kohdistuvia toimenpiteitä on suunniteltava yhdessä alan kanssa. Kun kulttuuri- ja tapahtuma-alan rajoituksia lähdetään purkamaan, se on tehtävä kulttuuri- ja tapahtuma-alan kanssa yhteistyössä. Vaadimme, että kulttuuri- ja tapahtuma-alaa kuullaan niitä koskevissa asioissa.
Tulevia epidemioita on ennakoitava varautumalla. Koronapandemia ei ole ohi. Emme tiedä, onko tulossa uusia aaltoja, ja miten ne terveyteemme vaikuttavat. Myös kokonaan uusia pandemioita voi olla tulossa. Me vaadimme konkreettisia toimenpiteitä: tartuntatautilain uudistus, terveydenhuollon kapasiteetin varmistaminen, tarkoitustenmukaisten yritystukien kehittäminen, kulttuuriviennin sitominen osaksi ulkomaankauppaa sekä freelancereiden sosiaaliturvan varmistaminen.
Kulttuurialan elpyminen tulee viemään aikaa. Kulttuuri- ja tapahtuma-ala freelancereineen on ajettu alas. Ammattilaisia on kadonnut ja vaihtanut alaa; alalle valmistuvia puolestaan odottaa hutera kenttä. Yrityksiä on kaatunut. Freelancereiden resilienssi on ollut kovalla koetuksella ja osa voi henkisesti todella huonosti. Rajoitukset ja epätasa-arvoinen pandemianhoito ovat virittäneet sosiaalisen pommin jonka laukeaminen on jo alkanut ja tulee kestämään vuosia. Vaadimme kulttuuri- ja tapahtuma-alan elpymiseen investointeja ja tukea.
Paras tuki on kuitenkin sallia työnteko. Meillä on ammattitaito järjestää tapahtumia, jotka muotoutuvat eri olosuhteisiin. Tapahtuma-ala osaa työnsä. Yleisöltä ei saa viedä osallistumisen mahdollisuutta. Siksi me vaadimme, että sulku on viimeinen ja suomalaiset pääsevät jälleen nauttimaan kulttuurista, urheilusta ja kokoontumisista. Kansalaisten terveyttä ei uhkaa vain virus vaan ennen kaikkea henkinen lamaannus ja näköalattomuus. Siksi vaadimme ovet täysin auki!





MITTA ON TÄYSI KULTTUURI- JA TAPAHTUMA-ALAN JULKILAUSUMA 3.6.2021
Pandemia on kurittanut koko maata. Kulttuuri- ja tapahtuma-alaan koronarajoitukset ovat iskeneet muita aloja pahemmin, koska valtaosa sektorin toiminnasta perustuu yleisötalouteen. Tapahtumat on pidetty suljettuina liian pitkään – alan esityksiä rajoitusten asteittaisesta purkamisesta ja turvallisesta ja vastuullisesta tapahtuman järjestämisestä ei ole kuultu. Kulttuurin ja tapahtumien parissa työtä tekevät on ajettu ahtaalle työn edellytykset estämällä. Koronatuet ja -kompensaatiot ovat olleet riittämättömiä, niitä on saatu aivan liian myöhään eivätkä ne ole kohdistuneet kaikilta osin oikein. Kymmenille tuhansille kulttuurin ja tapahtumien ammattilaisille ja yrityksille kuluneet 15 kuukautta ovat olleet katastrofaaliset. Myös kulttuurin rahoitus on vaarassa, koska se on suurelta osin sidoksissa väheneviin veikkausvoittovaroihin.
Koronan aallot ovat huuhtoneet rakenteiden valuviat esiin ja osoittaneet lukuisat ongelmat kulttuurin ammattilaisten työn tekemisen moninaisten muotojen yhteensovittamattomuudessa, sosiaaliturvassa, freelancereiden asemassa ja kulttuurin rahoituksessa. Epidemia on paljastanut, ettei vallitseva järjestelmä tunnista kulttuuria toimialana. Sosiaaliturva ja työsuhteen määritelmät eivät huomioi sitä, että maailma on muuttunut. Vanhat määritelmät ja järjestelmät on uudistettava ja poliittisen päätöksenteon on otettava huomioon immateriaalinen työ ja erilaiset työn tekemisen muodot.
Kulttuuri tuottaa suoraan ja välillisesti moninkertaisesti siihen sijoitetun panostuksen. Kulttuuri on kasvava sivistystä ja tulevaisuuden hyvinvointia rakentava ala, jonka työpaikkojen määrä on lisääntynyt Tilastokeskuksen mukaan 20,1 % viimeisten kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2019 kulttuuriala työllisti 120 000 henkilöä, ala tuotti 3,3 prosenttia kansantuotteestamme, ja sillä toimi 18 000 yritystä, joiden liikevaihto oli 13,4 miljardia euroa. Kulttuuri on pelkästään luvuilla mitattuna tulevaisuuden ala, johon on järkevää investoida ja jonka tekijöiden hyvinvointiin kannattaa panostaa. Sama oivallus on jo tehty monissa Pohjoismaissa. Nyt on Suomen vuoro.
Hallitusohjelmassa tavoitteena on, että luovien alojen työpaikat lisääntyvät, osuus BKT:sta nousee ja työntekijöiden työskentelyedellytykset paranevat. Ohjelmassa tavoitellaan myös kulttuuripalvelujen saavutettavuuden paranemista ja kulttuurin toimintaedellytysten vahvistumista. Kannatamme näitä hyviä tavoitteita, ja esitämme niiden tueksi seuraavia toimenpiteitä:
* Tapahtumien järjestäminen turvallisuusohjeistuksilla avataan välittömästi
Mahdollistetaan tapahtumien järjestäminen, yritysten ja freelancereiden toimeentulo sekä yleisölle taiteen ja kulttuurin saavutettavuus. Terveysturvallisuuteen sovitaan toimenpiteet. Ulko- ja sisätiloihin määritellään eri yleisörajat ja rajauksia väljennetään ripeästi ilmaantuvuusluvun laskiessa. Tartuntatautilain 58 pykälän tulkintaa on muutettava niin, että se käsittää myös tapahtumat. 58d §:n 2 metrin turvavälisääntelyä on lievennettävä metriin. Sillä määräyksellä toimittiin turvallisesti ilman tartuntaketjuja viime alkusyksy. Pitkällä aikavälillä koko tartuntatautilaki on uudistettava ja kompensaatio on sisällytettävä siihen.
* Freelancereille suunnatut koronatuet laitetaan maksuun viipymättä; myös tapahtuma-ala tarvitsee pitkän rajoituskauden jälkeen starttituen
Tapahtuma-ala sekä kulttuurin freelancerit ja toimijat ovat toimineet vastuullisesti koko epidemian ajan ja kunnioittaneet rajoituksia. Pitkään jatkunut rajoituskausi on aiheuttanut loputtoman määrän tapahtumien, esitysten ja projektien peruutuksia ja tulojen menetyksiä. Freelancerit ovat odottaneet koronatukiaan liian kauan. Maksatus on tehtävä viipymättä. Jotta tapahtuma-ala pääsee uudelleen toimintaan, se tarvitsee starttituen, jolla varmistetaan toimialan yritysten ja työpaikkojen elpyminen.
* Leikkauksista investointeihin: kulttuuriin investoidaan vähintään yksi prosentti valtion budjetissa
Kulttuurin rahoitus on ollut veikkausvoittovarojen varassa ja nyt Veikkauksen tuottojen pudotessa kulttuurin entuudestaan niukkaan rahoitukseen on syntymässä iso lovi. Hallituksen puoliväliriihen yhtenä seurauksena ilmoitettiin 17,5 ja 23 miljoonan euron leikkauksista OKM:n taide- ja kulttuurialan budjettiin vuosina 2022 ja 2023 sen takia, että hallitusohjelmassa luvattuja veikkausvoittovarojen alenemia ei luvatusti kompensoidakaan. Esitetyt leikkaukset voivat tarkoittaa jopa 10.000 menetettyä työpaikkaa. Kulttuuribudjetti on valtion budjetin mittaluokassa pieni ja esitetyt leikkaukset siihen nähden suuria. Lyhytnäköinen leikkaaminen kasvua ja hyvinvointia tuottavaan alaan ei kannata eikä tue hallitusohjelman tavoitetta etenkään tilanteessa, jossa pandemia on jo vaurioittanut alaa syvästi. Kulttuurin rahoitus on sidottava budjettivaroihin ja tasoa nostettava. Investointiin on sitouduttava yli hallituskausien.
* Työsuhteen määritelmä päivitetään ja freelancereiden turvaverkkoa parannetaan
Freelancereille on tyypillistä työskennellä itsenäisenä toimijana vailla vakituista työsuhdetta useammalle
työnantajalle tai toimeksiantajalle ja siten, että työn tekemisen tapa vaihtelee. Tämä epätyypillinen työ
yleistyy ja on nykyään tavallinen tapa ansaita elanto. Etuuslainsäädäntömme, esimerkiksi työttömyysturva
ja eläkevakuutus, lähtee siitä, että työtä tehdään pelkästään joko työsuhteessa tai yrittäjänä. Työn
tekemisen tapa vaikuttaa monin tavoin sosiaaliturvaan huolimatta siitä, ettei arkikäytäntö vastaa näin
jyrkkää kahtiajakoa. Työsopimuslakia on hallitusohjelman mukaisesti muutettava siten, että työsuhteen
naamiointi joksikin muuksi estetään. Työsuhteen suojaa on lakia täsmentämällä laajennettava työsuhteen
kaltaisissa olosuhteissa työtä tekeviin. Palkkatyön ja yritystoiminnan työttömyysturvan perusteeksi
rakennetaan toimiva yhdistelmävakuuttamisen malli.
Mitta on täysi! -julkilausuman ovat allekirjoittaneet:
AGMA Luovan talouden agentit ja managerit ry
Amos Rex
ANTIContemporary Art Festival
Arti Waine Productions Oy
Arts Management Helsinki
AV-arkki
Bastionin kesäteatteri
Circus Maximus
Cirko - Uuden sirkuksen keskus
Compañía Kaari & Roni Martin
Dokumenttikilta ry
Eino Leinon seura
Elävän kuvan keskus ELKE ry
EMMA - Espoon modernin taiteen museo
Esittävien taiteiden oppilaitosten liitto ry/ETOL ry
Esitystaiteen Keskus ry - Performancecentrum rf
Esitystaiteen seura
Espoon Kaupunginteatteri
FIDEA - Suomen draama- ja teatteriopetuksen liitto ry
Finland Festivals
Finlands svenska författareförening
Finlands Svenska Skådespelarförbund rf
Forum Artis
Frame Contemporary Art Finland
Freelancemuusikot ry
Greta Productions
Grus Grus Teatteri
Gummerus Oy
Hangö Teaterträff rf
Helsingin barokkiorkesteri
Helsingin kamarikuoron kannatusyhdistys ry
Helsingin kaupunginteatteri
Helsingin Taidehalli
Hämeenlinnan Uusi Kesäteatteri
HÖG light & sound oy
Iltama Improvisaatioteatteri
Riskiryhmä Improvisaatioteatteri
Stella Polaris
Itä-Suomen tanssin aluekeskus
Jägerhorn Productions
Kaiken keskus ry
Kajaanin kaupunginteatteri
Kamariorkesteri Avanti!
Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus
Keski-Uudenmaan Teatteri
Kiinteistö Oy Kaapelitalo
Klockriketeatern
Kouvolan teatteri Oy
KULTA ry
Kulttuurimylly
Kuopion kaupunginteatteri
Lahden kaupunginteatteri
Lahden Runomaraton ry
Lain§uojattomat-teatterifestivaali
Lavastus- ja pukusuunnittelijat ry
LiveFIN ry
LUST rf
Mad House Helsinki
Maria Baric Company
Metropolia Ammattikorkeakoulu
Mikkelin Teatteri
Music Finland
Musiikkitalo
Musiikkiteatteri
Kapsäkki
MUU ry
Muusikkojen liitto
Myllyteatteri
Noora Karma oy
Nordic Drama Corner - Näytelmäkulma
Nuoren Voiman Liitto
Oblivia rf
OSIRIS teatteri
Osuuskunta Poesia
Oulun Musiikkijuhlat
Oulun teatteri
Partalan Uusi Kesäteatteri
Pop & Jazz Konservatorio
Pragma Helsinki
Q-teatteri
Quo Vadis
Race Horse Company
Rakastajat-teatteri
Rauman teatteri
Red Nose Company
Runoviikko ry
Runoyhdistys
Nihil Interit ry
Ruska Ensemble
Ryhmäteatteri
Samppalinnan Kesäteatteri
Sanasto – Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö
Seinäjoen kaupunginteatteri Sirkuksen tiedotuskeskus ry
Sodankylän elokuvajuhlat Suomalainen kamariooppera
Suomen arvostelijain liitto ry, SARV
Suomen Assitej ry
Suomen elokuva- ja mediatyöntekijöiden liitto
Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry
Suomen Filmikamari ry
Suomen kansallisooppera ja -baletti
Suomen Kansallisteatteri
Suomen Kirjailijaliitto
Suomen konservatorioliitto
Suomen Kulttuuritalot ry
Suomen Kuvanveistäjäliitto ry
Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto
Suomen musiikintekijät ry Suomen Musiikkikustantajat ry
Suomen musiikkineuvosto
Suomen musiikkioppilaitosten liitto
Suomen Nuorisoseurat ry
Suomen Nuorisosirkusliitto
Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ry
Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund ry
Suomen PEN
Suomen Säveltäjät ry
Suomen Taidegraafikot ry
Suomen Taikapiiri ry
Suomen Taiteilijaseura
Suomen tanssi- ja sirkustaiteilijat ry
Suomen tanssioppilaitosten liitto STOPP ry
Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto
Suomen teatterinjohtajaliitto
Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit STOD
Suomen teatterit ry
Suomen Työväen Musiikkiliitto ry
Suomen valo-, ääni- ja videosuunnittelijat ry
Svenska Teatern
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU
Taideyliopisto
Taiteen perusopetusliitto TPO ry
Talent School
Tampereen elokuvajuhlat
Tampereen Työväen Teatteri
Tanssin tiedotuskeskus
Tanssiteatteri Eri
Tanssiteatteri Glims & Gloms
Tanssiteatteri Minimi
Tanssiteatteri Raatikko
Tapahtumateollisuus ry
Teater Viirus
Teaterföreningen Stjärnfall rf
Teatteri Avoimet Ovet
Teatteri ILMI Ö
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme
Teatteri Jurkka
Teatteri Telakka
Teatteri Telakka
Teatteri Vanha Juko
Teatterialan Ammattilaiset TAM ry
Teatterikeskus ry
Teatterikone
Teatterin tiedotuskeskus TINFO
TEHDAS teatteri
Teosto ry
Tero Saarinen Company
Todellisuuden tutkimuskeskus
TOTEM-teatteri
Turun Kaupunginteatteri
Työväen Näyttämöiden Liitto r.y.
Täydenkuun tanssit -festivaali
Unga Teatern
Valokuvataiteilijoiden liitto ry
Valtimonteatteri
Vantaan Viihdeorkesteri
Varkauden Teatteri
WAUHAUS-taidekollektiivi
Vesterinen Yhtiöineen Oy
WHS
Zodiak
Åbo Svenska
Teater Äänirasia
Tapahtumantekijä Oy
Valtakunnallista lastenkulttuurin juhlaviikkoa vietetään 15.-23.5.2021. Juhlaviikkoa silmällä pitäen Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto julkaisee tänään myös vetoomuksen, jossa vaaditaan päättäjiä edistämään lasten ja nuorten kulttuurillisten oikeuksien toteutumista tasa-arvoisesti koko maassa. Vetoomus on auki 13.6 saakka, jonka jälkeen liitto luovuttaa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolle sekä kunnille. “Lasten ja nuorten oikeus taiteeseen ja kulttuuriin ei vielä toteudu yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti maassamme ja meillä on huoli siitä, että koronakriisin myötä tilanne kurjistuu entisestään. Tarvitaan lapsia ja kulttuuria tukevia päätöksiä”, sanoo Aleksi Valta.
KÄY ALLEKIRJOITTAMASSA VETOOMUS TÄÄLTÄ:
Vetoomus lasten ja nuorten kulttuurillisten oikeuksien toteutumisesta: https://lastenkulttuuri.fi/vetoomus/
Juhlaviikkoa koordinoi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, joka edistää ammattimaisesti toimivien lasten- ja nuorten kulttuurikeskusten toimintaedellytyksiä, lastenkulttuuritoiminnan yleistä kehitystä ja tunnetuksi tekemistä sekä vahvistaa lastenkulttuurin osaamista Suomessa. Lastenkulttuuri on lapsille ja nuorille suunnattua taide-, kulttuuri- ja kulttuuriperintökasvatusta, taiteen ja kulttuuriperinnön tarjontaa sekä lasten ja nuorten itsensä tuottamaa taidetta ja kulttuuria. Lastenkulttuuriin sisältyy kaikki taiteen ja kulttuurin kokemisesta aina uusien tietojen ja taitojen oppimiseen.
Elvytystä kulttuurialalle!
Taiteen rahoitus vähenee ensi vuonna 17.5 miljoonaa euroa ja sitä seuraavana 23 miljoonaa euroa. Leikkaukset osuvat järjestökenttään ja vapaisiin taiteisiin kovemmin kuin suurempia summia liikuttelemaan tottuneet poliitikot ehkä tajuavat. Ala on keikkunut korona-ajan löysässä hirressä. Lisäksi Veikkauksen tuotot ovat romahtaneet. Silti hallituksen puoliväliriihessä päätettiin, ettei rahapelitoiminnan tuottoja kompensoida edunsaajille täysimääräisinä.
Torjuntavoitoksi maalattua ratkaisua ei voi pitää oikeudenmukaisena eikä järkevänä. Alalla vallitsee suhteellisen yhtenäinen näkemys, että riippuvuus uhkapeleistä kannattaa purkaa ja rahoitus siirtää osaksi valtionbudjettia. Erkki Liikasen johtaman työryhmän raportti arvioi aiemmin tänä vuonna, että uudistus voitaisiin toteuttaa 2024 alkaen.
Ajoitus säästöille on kuitenkin kehno, koska seuraukset voivat olla pahempia kuin 1990-luvulla. Tilastokeskuksen datan perusteella kulttuuri- ja taideala on yksi pahiten pandemiasta kärsineistä palvelualoista. Vapaiden taiteilijoiden ja itsensätyöllistäjien osa on jälleen ollut ankarin, eivätkä koronarajoitteiden kohdistukset ole helpottaneet tilannetta. Ensin kiinni ja viimeisenä auki, kuuluu kuohuvan kaksikymmenluvun opetus, jota äänestäjät eivät unohda.
Säästöt alkoivat jo ennen puoliväliriihtä. Myös pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön kohdistuu laajoja leikkauksia. 20 prosentin laskun seurauksena tukea vähennetään muun muassa Pohjoismaiselta kulttuurirahastolta, ja Pohjoismainen journalistikeskus lakkautetaan kokonaan.
Päätös tuntuu oireelliselta ja herättää kysymyksen, mihin viiteryhmään haluamme kuulua. Pohjoismainen konteksti ainakin tarjoaa tavan tarkastella myös kulttuurin merkitystä.
Pohjoismaisen kulttuurineuvoston teettämän tutkimuksen mukaan Suomi oli vuoden 2020 lopussa myöntänyt kulttuurisektorille vähiten tukia koronan aikana.
Muut Pohjoismaat panostavat normaalistikin kulttuuriin Suomea enemmän ja laaja-alaisemmin. Esimerkiksi sananvapauden ja tiedonvälityksen kannalta tärkeää journalismia tuetaan muissa Pohjoismaissa vuosittain 50–80 miljoonalla eurolla. Suomi on ollut jo aiemmin kulttuurin rahoituksessa maita jäljessä, ja nyt ero uhkaa kasvaa.
On aloitettava periaatteellinen keskustelu taiteen ja kulttuurin roolista suomalaisessa yhteiskunnassa. Veikkauksen tukema toiminta on ollut suomalaisen kulttuurin selkäranka. Yhteiskunta rakentuu yhteiselle toiminnalle ja taiteissa syntyville yhteisille kokemuksille. Kriisiajan jälkeen kulttuuri auttaa jälleenrakennuksessa luomalla osallisuutta ja merkityksiä.
Nyt on aika täsmäelvyttää ja investoida. Sanat eivät tarkoita vain teitä ja tehtaita vaan kulttuurin elossapitoa ja elävöittämistä. Julkisen sektorin merkitys on siinä keskeisessä osassa Suomen väkimäärän ja historian vuoksi.
Kulttuurin merkitys taloudelle on tähän asti koko ajan kasvanut. Tilastokeskuksen aineistoissa taide ja kulttuuri on kansantaloudellisesti merkittävä keskisuuri toimiala. Vuonna 2018 sen osuus bruttokansantuotteesta oli noin 3.3 prosenttia, ja toimiala työllisti vuonna 2019 liki 120 000 henkilöä.
Kerrannaisvaikutukset näkyvät ravintola- ja tapahtuma-aloilla, alueellisista talousvaikutuksista puhumattakaan. Kulttuuri on myös merkittävä imagotekijä: ei turisteja Suomeen turpeella houkutella.
Marginaalisena pidetyn taiteen tukeminen tarkoittaa nimenomaan valtavirran tukemista, sillä marginaalista nousevat kaikki uudet ideat. Sieltä leikkaaminen on erityisen lyhytnäköistä. Uudet ideat luovat myös kulttuurivientiä, sekin on viime vuosina kasvanut.
Kilpailussa pärjääminen uhkaa nyt vaikeutua olennaisesti. Vaarana on, että vuosikymmenten aikana synnytetyt ja jalostetut rakenteet ja epäsuorat verkostot menetetään.
Kyse on elinkeinotoiminnasta, mutta ennen kaikkea suomalaisuuden sielusta: ennen, nyt ja toivottavasti tulevaisuudessakin. Valtio ja kulttuuri on rakennettu sanoin, kuvin ja sävelin, mielikuvituksesta ja haaveista. Taide rakentaa tunteen yhteisyydestä ja eroistakin. Taide puhuttaa, keskusteluttaa, hykerryttää ja ennen kaikkea antaa happea.
Ilman sitä ei ole oikein mitään. Jos meillä ei ole omaa, itsenäistä ja itsepäistäkin kulttuuria, mitä hävittäjät sitten puolustavat?
Suomen arvostelijain liitto
Finlands svenska författareförening
Finlands Svenska Skådespelarförbund
Forum Artis
Grafia
Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö
Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti
Kuvittajat
Kääntäjien ammattiosasto KAOS
Lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej
Lukukeskus
Nuoren Voiman Liitto
Sarjakuvantekijät
Suomen freelance-journalistit
Suomen Jazzliitto
Suomen Journalistiliitto
Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto
Suomen Kuvanveistäjäliitto
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto
Suomen sarjakuvaseura
Suomen Säveltäjät
Suomen Taidegraafikot
Suomen Taiteilijaseura
Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit STOD
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU
Taidemaalariliitto
Taiteen edistämiskeskuksen asiantuntijaelin Taideneuvosto
Taiteilijajärjestö MUU
Teatterikeskus
Tutkimusyhdistys Suoni
Valokuvataiteilijoiden liitto
Lasten- ja nuortenteatteripalkinto / Priset för barn- och ungdomsteater
Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon saavat
vuonna 2021 Oulun teatterin Kaboom ja
kuvittelun voima -esitys ja Race Horse Companyn ja
Kalle Lehdon Chevalier -esitys.
Suomen Assitej ry:n ja Suomen Teatterit ry:n jakama palkinto annetaan vuonna 2021 poikkeuksellisesti kahdelle toimijalle. Päätöksellään raatilaiset haluavat antaa tunnusta ison teatterin riskinotolle ja satsaukselle lastenkulttuuriin sekä freelancerin pieteetillä tekemälle lasten ja nuorten esittävän taiteen esitykselle.
Oulun teatterin Kaboom ja kuvittelun voima (ensi-ilta 2020) on uuden suomenkielisen näytelmätekstin kantaesitys suurella näyttämöllä. Esitys on iso satsaus lastenkulttuuriin, teatteripoliittinen teko, jossa teatterin kaikki voimavarat on laitettu peliin. Lopputulos on visuaalisesti näyttävä ja yksityiskohtainen kokonaistaideteos, joka yhdistelee eri taiteenlajeja: teatteria, tanssia ja sirkusta.
Sirkustaiteilija Kalle Lehdon Chevalier (ensi-ilta 2019) on taidokas ja innovatiivinen esitys. Pienillä
keinoilla kekseliäästi Chevalier tuo keppihevosineen vanhan sirkusperinteen
nykyaikaan raikkaalla ja ennakkoluulottomalla asenteelle.
Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon
myöntävät Suomen Teatterit ry ja Suomen Assitej ry. Se myönnetään
ansioituneelle lasten ja nuorten esittävän taiteen teolle, taholle tai
toimijalle. Palkinto on tunnustuspalkinto, jonka yhteydessä vuonna 2021 jaetaan
750 euroa kummallekin palkinnonsaajalle.
Palkinto jaetaan joka toinen vuosi, ensimmäisen kerran se jaettiin vuonna 2008.
ONNEA VOITTAJILLE!
SUOMEN ASSITEJ RY:N AMMATTILAISSEMINAARI 8.-10.3.2021
Taidevierailu lapsen ja nuoren silmin, sateenkaarisensitiivisyys lapsille ja nuorille suunnatuissa esityksissä, eettinen osaaminen taidealoilla ja teoksien ja tuottajien kohtaaminen – näihin aiheisiin sukelletaan lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitejn kolmipäiväisessä Zoom-seminaarissa. Bravo!-festivaalin yhteydessä järjestettävä seminaari on suunnattu laajasti lasten ja nuorten esittävän taiteen ammattilaisille, mukaan ovat tervetulleita niin tuotannon, viestinnän, taidekasvatuksen kuin taiteellisen työn parissa työskentelevät.
Luvassa on ajatuksia herättelevä ja inspiroiva seminaari, jonka puhujina ovat mm. Tarja Pääjoki, Pauliina Aladin ja Kirsi Törmi. Viimeisenä seminaaripäivänä juhlistetaan Itujen näyttämön 10-vuotistaivalta ja keskustellaan, kuinka teokset ja tekijät kohtaavat tuottajat Itujen näyttämöllä. ITU-lastenteatterin ideahautomo järjestää ITU-seminaarin yhteistyössä Assitejn kanssa.
Seminaarin ohjelmassa on luentoja, työpaja, keskustelua ja kommenttipuheenvuoroja. Osallistujamäärä on rajoitettu max. 100 henkeä (Huomio! työpaja max. 40 henkeä). Ilmoittautuminen on auki 5.3. asti. Linkki osallistujille lähetetään sähköpostitse lähempänä seminaarin ajankohtaa. Ilmoittautuminen täältä.
SEMINAARIN AIKATAULU:
Ma 8.3.
klo 9.45. Ovet auki Zoom-alustalla
klo 10.00 Suomen Assitejn
tervetuliaissanat
klo 10.15-11.30 Tarja
Pääjoki – Taidevierailu lapsen ja nuoren silmin + keskustelu
klo 11.30-12.30 Tauko
klo 12.30-14.00 Pauliina Aladin – Sateenkaarisensitiivisyyden
huomioiminen lapsille ja nuorille suunnatussa esittävässä taiteessa +
keskustelu
Ti 9.3.
klo 9.45 Ovet auki Zoom-alustalla
klo 10.00-11.30 Kirsi Törmi – Kohtaamisen taito –
eettisyys esittävän taiteen organisaatioissa
klo 11.30-12.30 Tauko
klo 12.30-14.00 Työpaja
Pauliina Aladin – Leijona tulirenkaan läpi hyppäsi ja siitä selvisi
Ke 10.3
klo 9.45 Ovet auki Zoom-alustalla
klo 10.00-11.30 ITU-seminaari
SEMINAARIN OHJELMA:
Tarja Pääjoki – Taidevierailu lapsen ja nuoren silmin (luento 45min.)
Lapsen ja nuoren kokemus teatterissa käynnistä muodostuu kokonaisvaltaisesti. Millaisia näkökulmia tutkimus avaa lapsen ja nuoren taidekokemuksen ulottuvuuksiin? Vierailukokemukseen vaikuttavat esitystä ympäröivät kontekstit ja aiempien taidekokemusten määrä. Aikuiset ja ammattilaiset voivat tukea lapsen ja nuoren myönteistä taidekokemusta parhaiten silloin, kun he osaavat kiinnittää huomiota monipuolisesti kokemukseen vaikuttaviin tekijöihin.
FT Tarja Pääjoki työskentelee taidekasvatuksen opettajana ja tutkijana. Hän on erikoistunut lastenkulttuuriin ja taidekasvatuksen ammattilaistyön tutkimukseen. Pääjoen tuorein tutkimus käsittelee Taidetestaajat-hankkeen taidevierailuja koulujen ja taidelaitosten yhteistyön näkökulmasta.
Pauliina Aladin: Sateenkaarisensitiivisyyden huomioiminen lapsille ja nuorille suunnatussa esittävässä taiteessa (luento 45min.) / Leijona tulirenkaan läpi hyppäsi ja siitä selvisi (työpaja 90 min.)
Kokonaisuuden pääteema on sateenkaarivähemmistöjen yhdenvertainen oikeus lastenkulttuuriin.
Luennolla ja työpajassa käsitellään sateenkaarivähemmistöjen kohtaamista esittävän taiteen osallistujina sekä esittävän taiteen representaation merkitystä. Teemoina ovat sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen sekä perheiden moninaisuuteen liittyvät perustiedot, turvallisemman tilan periaatteet, sateenkaarisensitiivinen kohtaaminen ja esittävän taiteen tekijän vaikuttamismahdollisuudet. Työpajassa syvennetään luennolla käsiteltyjä aiheita sateenkaarisensitiivisyydestä, tarkastellaan omaa tekijyyttä ja vahvistetaan tekijän keinoja toimia yhdenvertaisesti.
Pauliina Aladin on tanssitaiteilija, joka yhdistää työssään sosiaalityötä, pedagogiaa ja yhteisötaidetta. Hänellä on monipuolinen tausta tanssitaiteen kentällä sekä sosiaalisen sirkuksen ohjaajana, kouluttajana ja koordinaattorina. Pauliina on valmistunut kulttuurialan maisteriksi Taiteen uudet kontekstit -ohjelmasta (Turun YAMK), tanssinopettajaksi (Turun AMK) ja sosiaalisen sirkuksen ohjaajaksi (Sorin sirkus).
Kirsi Törmi: Kohtaamisen taito – eettisyys esittävän taiteen organisaatioissa (luento 90 min.)
Luento käsittelee inhimillisesti kestävän vuorovaikutuksen ulottuvuuksia. Luento pohjustaa, millaista eettinen osaaminen voisi esittävillä taidealoilla olla, että se mahdollistaisi yhä terveemmän toimintakulttuurin muodostumista. Luento avaa kehomme vaistonvaraisuutta ja kytkee kehotietoisuuden eettisen osaamisen perustaksi.
Tanssitaiteen tohtori Kirsi Törmi on toiminut tanssitaiteen parissa laaja-alaisesti tanssija-koreografina, tutkijana sekä taiteellisena johtajana. Törmin erityisosaamisalueita ovat taiteen osallistavat ja vuorovaikutteiset prosessit. Kirsi toimii myös hahmoterapeuttina ja työnohjaajana Väestöliitossa sekä TRE-ohjaajana ja -kouluttajana.
ITU-Seminaari (90min.)
Itujen näyttämö täyttää 10-vuotta tänä vuonna. Juhlavuoden seminaari valottaa Itujen näyttämön historiaa ja tarjoaa sekä taiteilijan että raatilaisen näkökulman ITU-näyttämökatselmukseen. Seminaarissa käydään keskustelua siitä, miten uudet teokset ja tuottajat kohtaavat Itujen näyttämöllä ja kannustetaan uusien laadukkaiden lastenesityksien tekoon.
Seminaarin vetäjänä on hankkeen toinen perustaja, Katariina Metsälampi Annantalolta. Mukana ovat mm. Hippalot-festivaalin tuottaja Riikka-Leena Puistola, ammattilaisraatia edustava Nina Jääskeläinen, kahdesti Itu-palkittu tanssitaiteilija Heidi Masalin sekä Itujen näyttämön tuottajia lastenkulttuurikeskuksista.
Lisätiedot: Järjestösihteeri Tanja Turpeinen, tanja.turpeinen@assitejfi.org, +358 44 0866 355
Tutustu Bravo!-festivaalin online- ja muuhun ohjelmistoon osoitteessa www.bravofestivaali.fi.
TIEDOTE 17.2.2020
Bravo!-festivaali tarjoaa tänä keväänä virtuaalisisältöjä ja ulko-ohjelmaa – live-esitykset siirtyvät syksyyn
Kansainvälinen lasten ja nuorten esittävän taiteen Bravo!-festivaali tarjoaa iloa ja elämyksiä poikkeusaikana lapsille, nuorille ja perheille. Maaliskuussa 6.-14.3.2021 nähdään kaikille avointa online-ohjelmaa sekä ulkoesityksiä ja etätyöpajoja suoraan päiväkodeissa ja kouluissa rajatuille ryhmille. Festivaalin sisätiloissa tapahtuvat live-esitykset siirtyvät maaliskuulta syksyyn kulttuuritalojen ohjelmaan. Bravo!-festivaali järjestetään 11. kerran yhteistyössä lasten ja nuorten teatterijärjestö Assitej:n sekä pääkaupunkiseudun kaupunkien kulttuuritoimien ja muiden yhteistyötahojen kanssa.
Online-ohjelmassa nähdään korkeatasoista nukketeatteria, sirkusta, tanssia ja fyysistä teatteria esitystallenteina ja striimauksina kotimaisilta sekä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Ohjelma on maksutonta. Tarkempi ohjelma päivittyy www.bravofestivaali.fi -sivustolle 24.2. mennessä.
Bravo!-festivaali jalkautuu kouluihin ja päiväkoteihin
#digiteatterin tilausteos Tekoälyseikkailu 1994 tuo uudenlaisen esityskokemuksen alakoululaisille luokkahuoneessa, kun älylaitteiden kautta sukelletaan yhteiselle aikamatkalle vuoteen 1994 ja tekoäly kuljettaa tarinaa yleisön lähettämien kuvien ja tekstien perusteella.
Teater Kojan sekä Lasten Estradi ilahduttavat tuoreilla ulkoesityksillään päiväkotien ja koulujen lapsia sekä ruotsiksi että suomeksi. Esitykset tapahtuvat rajatuille ryhmille turvallisesti ulkona, korona-rajoitusten puitteissa.
Syksyllä kulttuuritaloissa nähtävät esitykset
Syksyyn siirtyvät live-esitykset näyttävät laajan kattauksen uutta kotimaista lapsille ja nuorille suunnattua esittävän taiteen sisältöä. Esitykset siirtyvät osaksi kulttuuritalojen syksyn ohjelmaa ja tarkat esityspäivämäärät ilmoitetaan myöhemmin sekä kulttuuritalojen että Bravo!-festivaalin sivuilla. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan joko esityksen uuteen ajankohtaan tai ne lunastetaan takaisin ostotahon, esimerkiksi lippu.fi kautta.
Lisätiedot:
Tuottaja Riikka Siirala riikka.siirala@assitejfi.org, +358 50 3375927
Pressikuvat ladattavissa festivaalin nettisivuilta 24.2. mennessä.
---------- på svenska ------------------
Denna vår bjuder festivalen Bravo! på virtuella upplevelser och utomhusprogram – liveföreställningarna flyttas till hösten
Den internationella scenkonstfestivalen Bravo! bjuder på glädje och upplevelser under undantagstiden för barn, unga och familjer. I mars, 6−14.3.2021, ser vi ett online-program som är öppet för alla samt utomhusshower och distansverkstäder för begränsade grupper i daghem och skolor. Liveföreställningarna som ska hållas inomhus flyttas från mars till nästa höst och arrangeras som del av kulturcentrens program. Bravo!-festivalen ordnas nu för elfte gången i samarbete med teaterföreningen Assitej för barn och unga, kultursektorerna i huvudstadsregionens städer och med andra samarbetspartner.
I online-programmet ingår högklassig dockteater, cirkus, dans och fysisk teater av både inhemska och internationella artister som visas som såväl inspelade spektakel som via streamingar. Programmet är gratis. Mer information om programmet finns på webbplatsen www.bravofestivaali.fi senast den 24 februari.
Bravo!-festivalen kommer till skolor och daghem
#digiteatteris beställningsverk Tekoälyseikkailu 1994 (AI äventyr 1994) framför en annorlunda föreställningsupplevelse för lågstadieelever. I föreställningen gör man i klassrummet en gemensam tidsresa tillbaka till 1994 med hjälp av smarta apparater. Artificiell intelligens för berättelsen framåt utifrån bilder och texter skickade av publiken.
Teater Kojan och Barnens Estrad gläder barn i daghem och skolor med friska utomhusföreställningar på både svenska och finska. Föreställningarna visas för begränsade grupper tryggt utomhus och coronabegränsningarna beaktas.
Föreställningar som arrangeras i kulturcentrum på hösten
Liveföreställningarna som flyttas till hösten bjuder på ett stort urval ny inhemsk scenkonst för barn och unga. Föreställningarna kombineras med kulturcentrens höstprogram. Exakta datum för föreställningarna meddelas vid en senare tidpunkt på både centrens och Bravo!-festivalens webbplatser. Biljetter som redan köpts kan antingen användas som sådana vid föreställningens nya tidpunkt eller återbetalas via tjänsten där man köpt biljetten, t.ex.lippu.fi.
Mer information:
Producent Riikka Siirala, riikka.siirala@assitejfi.org, +358 50337 5927
Pressbilder kan laddas ned från festivalens webbplats senast den 24 februari.
-------- in English -------------------------------
The Bravo! festival offers virtual content and outdoor events this spring – live performances postponed until autumn
The international Bravo! performing arts festival for young audiences offers enjoyment and experiences for children, young people and families. From 6 to 14 March 2021, the festival will include an online programme open to all, as well as outdoor performances and distance workshops for restricted groups directly at daycare centres and schools. The live performances held indoors will be moved from March to the cultural centres’ programme in autumn. The Bravo! festival is now being organised for the 11th time in collaboration with ASSITEJ, the International Association of Theatre for Children and Young People, the culture divisions of the cities of the Helsinki region and other cooperation parties.
The online programme includes premium puppet theatre, circus, dance, and physical theatre as recordings and livestreams from both Finnish and international artists. Attendance is free of charge. The more detailed programme will be available at www.bravofestivaali.fi by 24 February.
The Bravo! festival will come to schools and daycare centres
The commissioned piece Tekoälyseikkailu 1994 (‘AI Adventure 1994’) by #digiteatteri will introduce pupils aged 9–11 to a new experience as they embark on a shared journey to the year 1994. The AI takes the story forward with the help of texts and pictures sent by the audience.
Teater Kojan and Lasten Estradi will delight children in daycare and school with new outdoor performances in both Swedish and Finnish. The performances will be presented outdoors to limited audiences safely with regard to the COVID-19 restrictions.
Performances at cultural centres in the autumn
The live performances postponed until autumn include a broad selection of Finnish performing arts intended for young audiences. The performances will be included in the autumn programme of the cultural centres; specific event dates will be announced later on the websites of both the cultural centres and the Bravo! festival. If you have already purchased tickets, you can use them on the new event date or request a refund via the seller, such as the lippu.fi website.
Further information:
Producer Riikka Siirala riikka.siirala@assitejfi.org, +358 50 337 5927
The press images will be available for downloading on the festival’s website by 24 February.
www.bravofestivaali.fiTapahtumassa on tarkoitus keskustella siitä, miten eri Pohjois- ja Baltian maissa on järjestetty lapsille ja nuorille suunnattujen esityksien kiertäminen kouluissa. Kahveilla kuullaan, kuinka Norjan Kulturtankenin Ragnhild Trostad kertoo Cultural Schoolbag -järjestelmästä ja siitä, miten ulkomaiset ryhmät voivat hakea mukaan tähän toimintaan. Lisäksi Michael Cocke ja Kaido Rannik pitävät puheenvuoron Ruotsin ja Viron ja hiukan laajemmin myös Baltian maiden erilaisista tavoista organisoida koulukiertuetoiminta.
Alla linkki Assitej-kahvien Facebook-tapahtumaan, josta löytyy lisätietoa ja Zoom-ilmoittautuminen tapahtumaan.
ttps://fb.me/e/1T7J4Kcnx






Kutsu kahveille!
17.6. klo 11-13 Pohjois- ja Baltian maiden ASSITEJn jäsenten yhteiset kahvit, jossa keskustellaan siitä, miten teemme esittävää taidetta lapsille ja nuorille koronakriisin keskellä! Ota yhteyttä järjestösihteeriin tanja.turpeinen@assitejfi.org, jos haluat rekisteröitymiskaavakkeen ja linkin!
Etävinkkejä – löydä tiesi lapsille ja nuorille suunnatun esittävän taiteen äärelle kotoasi käsin!
Etäesitys: Kummallinen kahvila
Teatteri Tuikkeen suosittu
kiertue-esitys tuo nyt sirkusta ja taikuutta Youtube liven kautta ihan
jokaiseen Suomen kaupunkiin ja kotiin!
Kummallinen kahvila on
sirkusta, taikuutta, tiedetemppuja ja teatteria yhdistävä sanaton esitys
koko perheelle. Luvassa on muun muassa maagisesti väriä vaihtavia
juomia, kuplia, musiikkia, akrobatiaa ja paljon huumoria.
Esityksessä
on katsottavaa niin aikuisille kuin lapsillekin ja se on täysin
sanaton. Sanattomuutensa vuoksi esitys sopii erinomaisesti myös eri
kielisille yleisöille ja kuuroille.
https://www.facebook.com/events/270561190661714/
http://www.teatterituike.fi/portfolio/items/etaesitys-kummallinen-kahvila/
Helsinki-päivä Tuikkeella: Kerttu Kaskas ja kadonnut kummitus
Teatteri
Tuikkeella on ongelmia: tavarat katoilevat, varasto on sotkussa ja
näyttelijätkään eivät muista vuorosanojaan! Onko kadonneella
kummituksella jotain tekemistä ongelman kanssa?
Maailmankuulu
kummituskuiskaaja Kerttu Kaskas kutsutaan apuun ratkaisemaan arvoitusta
ja hän tarvitsee siihen juuri sinun apuasi! Voit auttaa Kerttua
antamalla vinkkejä ja ehdotuksia kotoa käsin.
Interaktiivinen esitys on suunnattu 6-10-vuotiaille.
https://www.facebook.com/events/270561190661714/
http://www.teatterituike.fi/portfolio/items/kerttu-kaskas-ja-kadonnut-kummitus/
Jäsenemme Lahden kaupunginteatterin sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista materiaalia niin etäopetukseen kuin vapaa-ajan ratoksi! Lahden kaupunginteatterin näyttelijät lukevat hienoja runoja ja eläytyvät niin perinteisiin kuin nykysatuihin. Käykää tutustumassa:
https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/julk…/digimateriaalit
Tekoälyseikkailu muuttaa kodin fantasiamaailmaksi
Lukutaitoisille
alakoululaisille suunnatussa Autiosaarella-seikkailussa tekoäly
muuttaa kodin fantasiamaailmaksi. Älypuhelimilla toimiva Autiosaarella
tapahtuu lasten omissa kodeissa.
Tarina etenee interaktiivisesti lasten lähettämien kuvien sisältöjen perusteella. Koti muuttuu yhteisen tarinan tapahtumapaikaksi, esityksellistää vaatekaapin ja kääntää arkisen ympäristön loputtomaksi mahdollisuuksien saareksi. Kertojana toimii Autiosaarelainen-niminen tekoäly.
Seikkailu käynnistyy maanantaina 11.5. ja siihen voi osallistua sunnuntaihin 21.6. asti. Ohjeet seikkailuun liittymiseen julkaistaan 11.5. osoitteessa digiteatteri.fi/autiosaarella.
Seikkailu on suositeltavaa aloittaa yhdessä vanhempien kanssa. Tarinan edetessä seikkailijat pärjäävät omillaan.
Autiosaarella on #digiteatterin toteuttama, Helsingin kaupungin pika-avustusta saanut teos. Se on seikkailijoille täysin maksuton.
Teini-ikäisen Anne Frankin perhe eli piilossa ja eristyksessä yli kaksi vuotta toisen maailmansodan aikaan vuosina 1942-1944. He paljastuivat 4. elokuuta 1944.
Videolla esiintyvät (esiintymisjärjestyksessä): Saima, Eetu, Ronja, Isadora, Saimi, Matias, Julianna, Kari, Jalmari, Nidal, Iiris, Aava, Emil, Lilja, Osla, Ruut, Kerttu, Rihaam, Luukas ja Tepa.
Videon yhteismonologi on koostettu Anne Frankin päiväkirjamerkinnöistä vuosilta 1943 ja 1944. Anne Frank oli tuolloin 14-15-vuotias.
Linkki Videoon:
Tanssin iloa koko perheelle kotisohvilta käsin!
Jäsenemme Tanssiteatteri Hurjaruuth on julkaissut keväällä 2019 ensi-iltansa saaneen Liisa ihmemaassa -teoksen katsottavaksi Vimeossa.
Carl Knifin koreografian tallenne on katsottavissa 29.5.2020 saakka.
Tanssiteatteri Hurjaruuthin Pölyt pois klassikoista -sarjassa tomutetaan tutut tarinat tähän päivään. Keväällä 2019 sai ensi-iltansa tanssiteos Liisa ihmemaassa, joka pohjautuu Lewis Carrollin vuonna 1865 kirjoittamaan legendaariseen lastenkirjaan. Esitys on kunnianosoitus mielikuvitukselle ja leikille sekä niiden tärkeydelle. Päistikkaa seikkailuihin, kaninkolon kautta!
Koreografia: Carl Knif
Dramaturginen apu: Kristofer Möller
Pukusuunnittelu: Karoliina Koiso-Kanttila
Videosuunnittelu: Joona Pettersson
Valosuunnittelu ja lavastus: Jukka Huitila
Äänisuunnittelu: Janne Hast
Tanssijat: Jonna Aaltonen, Heidi Lehtoranta, Riku Lehtopolku, Eero Vesterinen
Kuvaus: Joona Pettersson, Jouni Hiltunen
Äänitys: Jouni Hiltunen
Editointi: Joona Pettersson
Tuotanto Tanssiteatteri Hurjaruuth 2019
Lauantaina 16.5 ilmaisessa arxantai tapahtumassa pääsee katsomaan Kuninkaallisen Nukketeatterin Susi ja punahilkka nukketeatteri näytelmän!
Linkki facebooktapahtumaan. https://www.facebook.com/events/266658894469231/
Linkki arxin youtubeen: https://www.youtube.com/watch?v=REp9549Tefg
Löydä tiesi jäsenemme Hämeelinnan Kuninkallisen Nukketatterin johdolla nukenveiston pariin! Kuninkaallisen Nukketeatterin Facebook-sivuilla pääsee kurkistamaan heidän verstaaseen ja inspiroitumaan kädentaidoista! ❤️
https://www.facebook.com/kuninkaallinennukketeatteri/
Kansainvälistä lastenteatteripäivää vietetään nyt hyvin erilaisissa
merkeissä, kuin vielä muutama viikko sitten ajattelimme. Lastenteatterin
tekeminen ja kokeminen ei kuitenkaan ole yhdestä päivästä kiinni. Nyt on
hyvä keskittyä pitämään huolta itsestä ja läheisistä!
Ehkäpä voitte lukea ääneen lempinäytelmäänne, tehdä pienen
teatteriesityksen kotona tai tutustua teattereiden tarjontaan verkossa
(esim.
https://oopperabaletti.fi/stage24/peppi-pitkatossu-tallenne/).
Suomen Assitej toivottaa kaikille voimia erikoisen tilanteen keskellä.
Se, että emme ole yksin, on suuri voimavara!
Kansainvälisen ASSITEJ:n presidentin Yvette Hardien viesti tässä alla:
"Since we launched our World Day of Theatre for Children and Young People campaign, which leads up to the 20th March, with the slogan #Takeachildtothetheatre, much has changed. For many children in many parts of the world it is not practical, possible or advised to take children to the theatre, and many children will be spending days indoors, shuttered away in their own homes, without opportunities for connection or for stimulation beyond what the television can provide.
But spare a thought for those children who do not have comfortable homes to which they can be sequestered, who do not have parents with resources to provide them with televisions, books, lego sets, gardens or pets to keep them occupied. Children whose daily reality is a single room shared with many others, with very few personal belongings to call their own. Children without access to running water to wash their hands as often as is recommended, and certainly no access to expensive hand-sanitisers. Children, who are not going to be able to learn from home through online means, as they have no access to the internet. Children whose only secure meal comes from the school which will now be closed for a period of time. And of course, while their health is less likely to be adversely affected by the pandemic than those of their parents and grandparents, who will be looking after them if their parents and grandparents fall ill or die as a result of complications from Covid-19? And less dramatically, but as importantly, families whose lives depend on the earnings of someone on daily wages, who, if laid-off or told to stay home, will have no resources to fall back on under lengthy quarantine-like conditions.
The solutions the so-called developed world is finding to face Covid-19 are not always replicable in many countries and contexts. The challenges can be even more intense.
In this time, we need to call on the qualities that theatre (and other art forms) can cultivate in us, – those of compassion and empathy. More than ever, we need to think about our neighbours, our communities and those with access to the least. We need to match our energies and efforts to what is responsible, what is caring, what is appropriate to our conditions and situations, wherever we may be.
And we need to call on finding every ounce of creativity! Instead of taking a child to the theatre, we can read a play aloud, act out scenes at home, create opportunities for imaginative play with whatever is at hand, and where we can use or add to the vast and growing online resources of theatre and arts experiences, to do so. These may include mother tongue storytelling and book reading, videos of productions, animated movies, creative arts workshops with everyday resources etc, and ASSITEJ will be creating an online resource of these as we go, so we call on all our members to contribute to this.
Let’s remember that the quest to #Takeachildtothetheatre is not a once-off request, dependent on a single day. This is part of an ongoing, global campaign to give more children everywhere access to meaningful artistic experiences. Let our 20th March 2020 be about getting this message out to all who need to hear it.
And let Covid-19 be a comma in a sentence in the story of humanity’s fundamental need for and engagement with the arts that will continue to unfold ongoingly."
Tiedote 12.3.
BRAVO! -festivaali on peruttu.
Kansainvälinen lapsille ja nuorille suunnattu esittävän taiteen Bravo! -festivaali joudutaan perumaan. Festivaalin oli tarkoitus tapahtua 14.-22.3.2020 pääkaupunkiseudun kulttuuritaloissa sekä muissa esityspaikoissa. Festivaalin järjestävät tahot, eli Suomen Assitej ry yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa ovat päätyneet ratkaisuun tänään Suomen hallituksen antamien suositusten perusteella. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on rajoitettu kansainvälisiä vierailuja ja asetettu matkustusrajoituksia.
Olemme erittäin surullisia ja pahoillamme tapahtuneesta. Festivaalin siirtämistä tulevaisuuteen kartoitetaan.News 12th March
BRAVO! Festival has been cancelled.
The Bravo Performing Arts Festival for young audiences is forced to cancel. The festival was planned to take place 14.-22.3.2020 in the culture centres in the Helsinki Metropolitan area and in few other performance venues. The organising parties including ASSITEJ Finland and the cities Helsinki, Espoo, Vantaa and Kauniainen have decided to cancel the festival due the recommendations given by the Finnish government. To prevent the spread of Covid-19 virus restrictions have been imposed on the international visits and on international travels.
We are very sad and sorry about these events! We are looking into the possibilities of postponing the festival into the future.
------------------------------------------------
Jaana Taskinen Suomen Assitej ry:n myöntämän Lasten- ja nuortenteatterin kunniamaininnalla saaja!
Teatteritaiteen maisteri, ohjaaja ja teatteripedagogi Jaana Taskinen palkittiin eilen Tampereen Komediateatterissa järjestetyssä Thalia Gaalissa Suomen Assitej ry:n myöntämällä Lasten- ja nuortenteatterin kunniamaininnalla!Suomen Assitej ry:n lasten- ja nuortenteatterin kunniamaininta jaetaan joka toinen vuosi lasten ja nuorten esittävän taiteen saralla ansioituneelle taholle tai teolle. Palkinnon myöntää Suomen Assitej ry:n hallitus ja se myönnetään ensimmäisen kerran vuonna 2020. Palkinto on tunnustuspalkinto, jonka yhteydessä vuonna 2020 jaetaan 250€.
Palkinto myönnetään vuonna 2020 teatteritaiteen maisteri, ohjaaja, teatteripedagogi Jaana Taskiselle. Taskinen on työskennellyt pitkään Q-teatterin yleisötyövastaavana ja ohjannut ja luotsannut nuoria teatteriharrastajia Q-teatterin Nuorten Teatterissa. Q-teatterin Nuorten Teatterin esityksissä näkyy ja kuuluu nuorten ajatukset maailmasta, jossa he elävät.
Jaana Taskinen on ideoinut, koordinoinut ja osin ohjannut kantaesityksiä, jotka ovat saavuttaneet myös valtakunnallista huomiota nuorten teatteritapahtumissa. Taskisen läsnä oleva ja aidosti ihmisestä kiinnostunut energia luo luottamusta kaikissa niissä, jotka hänen kanssaan työskentelevät.
Ammattiteatterissa järjestettävä harrastustoiminta on tärkeää: nuori saa olla osana moniäänistä ryhmää, jossa erilaisia ihmisiä kokoontuu yhteisen asian äärelle. Tässä sekä taiteellisessa että sosiaalisessa työssä Jaana Taskinen on parhaimmillaan
Palkinnot nostavat työn näkyviin
Teatterin, tanssin ja sirkuksen ammattitekijöitä palkittiin Thalia-juhlassa.
Teatterin, tanssin ja sirkuksen ammattilaisuuden monimuotoisuus näkyy palkinnoissa, joita tänä vuonna jaettiin yhteensä 19. Esittävien taiteiden yhteisessä Thalia-juhlassa eri alan järjestöt palkitsivat ansioituneita tekijöitä.
Dramaturgitunnustuksen sai Merja Turunen, joka viimeksi teki pitkän uran Helsingin kaupunginteatterin päädramaturgina, työskennellen tätä ennen televisiodraaman parissa. Nyt jaettu tunnustus tuli Turuselle eritoten Rosa Liksomin romaanin Everstinna dramatisoimisesta. Kiitoksen kotimaisesta näytelmästä vastaanotti Q-teatteri ohjelmistopolitiikastaan, joka uskoo uuteen suomalaiseen näytelmään. Samaan taloon meni myös Lasten- ja nuortenteatterin kunniamaininta, kun sen sai Q-teatterin Nuorten Teatterin vetäjänä pitkään toiminut ohjaaja ja teatteripedagogi Jaana Taskinen. Ohjaajatunnustus jaettiin puolestaan Susanna Airaksiselle ansioistaan Everstinna-esityksen henkilöohjaajana ja kokonaisteoksen rakentajana.
Esityssuunnittelun ammattilaisille jaettiin viisi
Säde-palkintoa. Lavastus-säteen ansaitsi lavastaja Markus Tsokkinen
futuristisesta ja muuntautuvasta visualisoinnista Suomen
Kansallisteatterin esityksessä Kolme sisarta. Monty Pythonin
Spamalot-musikaalin
kimmeltävä ja ulkoilmankin kestävä puvustus toi Pukusäde-palkinnon
pukusuunnittelija Riikka Aurasmaalle. Törnävän kesäteatterissa nähdyn
teoksen pukuloisto sisälsi yli sata pukua.
Valosäde-palkinnon arvoisen valosuunnittelun on
tehnyt Ada Halonen Sirius Teaternin teokseen Infinito.
Videosäde-palkinto tuli Jarmo Jääskeläiselle Kuopion kaupunginteatterin
Bernanda Alban taloon tehdystä videosuunnittelusta. Joonas Outakoski
saa Äänisäde-palkinnon äänisuunnittelustaan Sivuhenkilöt-työryhmän
teoksessa Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen. Lisäksi jaettiin
kunniamaininta Helsingin kaupunginteatterin Pienen merenneidon
audiovisuaalisesta suunnittelusta.
Ei pelkästään se, mitä tehdään, vaan myös miten, on merkityksellistä. Voimavarapalkinnon sai vastaanottaa rauhaa rakentava, empaattinen ja reilu työkaveri, Suomen Kansallisoopperan ja -baletin tarpeistosuunnittelija Pipsa Keski-Hakuni. Yhteisvoimapalkinto jaettiin Kajaanin kaupunginteatterin puvuston nelikolle, Ulla Heikkiselle, Piki Paanaselle, Riitta Rauniolle ja Tiina Siltalalle, jotka ammattimaisen työskentelynsä ohella osallistuvat aktiivisesti työpaikan yhteisten ongelmien ratkaisemiseen ja koko työryhmän tukemiseen.
Monipuolinen sirkustaiteilijan työ kotimaassa ja kansainvälisesti toi Kalle Lehdolle Sirkuksen Lumo -palkinnon. Sirkuksen maineteolla palkittiin tanssia, sirkusta ja fyysistä teatteria särmikkäästi yhdistävä Sanna Silvennoinen. Lapissa työskentelevä ja vaikuttava tanssitaiteilija Titta Court haluttiin palkita Tanssin mainetekopalkinnolla sitkeästä työstään alueella, jossa nykytanssi on vielä yleisölle osin vieras taidelaji.
Pohjoisesta löytyy myös Vuoden Teatterin arvon saaja Flow Productions. Oululaisen tuotantoryhmän tuotantomalli, teokset ja kyky kuratoida yleisöä kiinnostavaa ja korkeatasoista ohjelmistoa vakuutti raadin. Vuoden Teatteriteolla taas palkittiin turkulainen nykytaidetila Kutomo, jonka toiminta mahdollistaa pienillä resursseilla työtään tekeville esittävän taiteen tekijöille harjoitus- ja esitystiloja sekä residenssin.
Valtakunnallisessa äänestyksessä Vuoden Teatterinäyttelijän tittelin sai Miiko Toiviainen roolistaan transihmisyyttä käsittelevässä monologissa Kepeä elämäni. Äänestäneiden kollegojen perusteluissa nousi esiin Toiviaisen kyky yhdistää moniulotteiseen tekniseen osaamiseen “auki oleva ja hengittävä läsnäolo”.
Thalia-juhlassa
luovutettiin myös aiemmin julkistettu Vuoden nukketeatteripalkinto,
jonka sai kansainvälinen, Turussa järjestettävä festivaali TIP-Fest.
Esittävien taiteiden alan palkinnoista yleisesti
Osa palkinnoista on perinteisiä, jo vuosikymmeniä jaettuja, osa vasta viime vuosina perustettuja. Myös nimenmuutoksia on tapahtunut aikojen saatossa: tälle vuodelle Lavastus- ja pukusuunnittelijoiden liiton palkinnot liittyivät Sädepalkintojen perheeseen, joita aiemmin on jakanut Suomen valo-, ääni- ja videosuunnittelijoiden liitto. Osaa palkinnoista jaetaan joka vuosi, toisten aikajänne voi olla joka toinen vuosi tai harvemmin. Esimerkiksi Teatterin tiedotuskeskus TINFO jakaa omat kolme palkintoaan seuraavan kerran vuonna 2021.
Thalia-juhlan järjestää Teatterijärjestöjen Keskusliitto. Tapahtumapaikkana vuonna 2020 oli Tampereen Komediateatteri. TINFO on Thalia-juhlan palkintoviestinnän yhteistyökumppani.
Bravo! Festival programm has been released!
Bravo!-festivalens programmet är publicerats!
http://www.bravofestivaali.fi


2.12.2019 saimme uudeksi puheenjohtajaksi Hurjaruuthin markkinointipäällikön, Assitejn hallituksen jäsenen ja lasten ja nuorten esittävän taiteen superammattilaisen Pisko Aunolan! Hallituksen rautaiseksi jatkeeksi tuli uutena jäsenenä Nukketeatteri Sampon johtaja Iivo Baric!! Onnea Pisko, Iivo ja hallituksessa jatkavat timanttiset Inka Kunnala, Riikka Siirala, Irina Pulkka, Heini Kiamiri ja Elina Terho (puuttuu kuvasta)!! Assitej siirtyy vuodelle 2020 pätevän ja motivoituneen porukan luotsaamana!

Kuulumisia – ASSITEJ Artistic Gathering ja Nordic Venue Kristiansandissa 2.9.-7.9.2019
ASSITEJ Artistic Gathering &
Nordic-Baltic Venue järjestettiin syyskuun alussa Kristiansandissa, Norjassa. Festivaalin
ohjelma oli kattava ja korkealaatuinen kansainvälinen katsaus lasten ja nuorten
teatteriin.
Perjantaina 6.9. AAG-festivaalilla järjestettiin seminaari Pohjoismaiden ja
Baltian alueen uusista, erityisesti 2-5-vuotiaille suunnatuista
näytelmäteksteistä. Suomesta esittelyssä oli Valto Kuuluvaisen näytelmä
Käärmeihmiset, jonka oli kääntänyt englanniksi Tinfolta saadun käännösapurahan
avulla Timothy Mckeon. Käärmeihmiset on näytelmä mielikuvituksen voimasta, kun mikä tahansa
mieleen juolahtava voi tapahtua todella – vaikkapa kohtaaminen maailman
suurimman käärmeen kanssa. Esitys on syntynyt alunperin lastenteatterin
huippuasiantuntijan, ruotsalaisen Suzanne Ostenin Teatterikorkeakoulussa
vetämällä lastenteatterikurssilla ja saanut ensi-iltansa Teatterikorkeakoulun
ja Helsingin juhlaviikkojen yhteistuotantona vuonna 2012.
Lauantaina 7.9 festivaalin yhteydessä
järjestettiin myös Assitejn Nordic-Baltin Networkin tapaaminen. Suomea edusti
hallituksen jäsen Pisko Aunola. Tapaamisessa
käytiin läpi naapurimaiden kuulumisia ja Assitejn toimintaa kussakin maassa
sekä pohdittiin, miten verkosto voisi näkyä ensi keväänä järjestettävässä
Assitejn maailmankongressissa Tokiossa. Verkoston tavoite on kehittää
Pohjoismaiden ja Baltian välistä yhteistyötä lastenteatterin kentällä.
AAG-festivaalilla hienosti onnistunut Nordic Venue esityksineen, seminaareineen
ja illanviettoineen oli verkoston suuri yhteisponnistus. Suomesta esiintyi Red
Nose Company esityksellään Keisarin uudet vaatteet ja työpajan veti Jaana Taskinen. Seuraava
verkoston tapaaminen on maaliskuussa Suomessa, pääkaupunkiseudulla
järjestettävän BRAVO-festivaalin yhteydessä.
Tarkemmin festivaalin tunnelmasta ja sille osallistuneiden kokemuksista voi lukea myöhemmin syksyllä ilmestyvästä Assitej –jäsenlehdestä.
Verkostoitumista kahvikupposen äärellä Nordic-Baltic Network:in tapaamisessa.
Kristiansandissa, Norjassa, järjestettävä festivaali on ainutlaatuinen tilaisuus tavata laaja kirjo kansainvälisiä lasten ja nuorten teatterin ammattilaisia.
AAG –festivaalilla esiintyy taiteilijoita eri puolilta maailmaa. Ohjelmistossa on esityksien lisäksi korkealaatuisia ammattilaisten vetämiä työpajoja, seminaareja, keskusteluita ja debatteja. Festivaalibaarin yhteydessä järjestetään erilaista vapaa-ajan toimintaa ja se on mainio tilaisuus tavata muita festivaalivieraita. Nordic-Baltic Venue:ssa on puolestaan mahdollisuus tutustua muiden Pohjois- ja Baltian maiden lasten ja nuorten teatterin tekijöihin ja saada pilkahdus siitä, mitä näissä maissa tapahtuu lasten ja nuorten teatterin saralla. Lisätietoa festivaalin ohjelmistosta ja apua majoituksen ja matkojen järjestämiseen löydät täältä: https://www.aag2019.no/program
VUODEN 2019 LASTEN- JA NUORTENTEATTERIPALKINTO TÄNÄÄN KOULUN JÄLKEEN -ESITYKSELLE
Vaara-kollektiivin ja Kajaanin kaupunginteatterin yhteistyössä tuottama Tänään koulun jälkeen -näytelmä pokkasi ansaitusti vuoden Lasten- ja nuorten teatteripalkinnon. Voittajan valitsi elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Saara Cantell, joka valintaperusteissaan kirjoitti seuraavaa:
”Valintani vuoden 2019 lasten- ja nuortenteatteripalkinnon saajaksi osui ryhmälle, jonka esitys sai taltiointinakin koettuna kyyneleet silmiin ja ihokarvat pystyyn – mutta ennen kaikkea toivon heräämään katsojansydämessä.
Haluan palkita tekijät paitsi rohkeudesta ja sinnikkyydestä, myös taiteenlajin taidokkaasta hallinnasta. Näennäisen yksinkertaisilla keinoilla leikkivä esitys osuu maaliinsa viiltävän tarkasti.
Vuosien mittainen kiertäminen, yhä uusien katsojien tavoittaminen, maailmankuvan ja totuttujen tapojen muuttaminen – niin esityksellä itsellään kuin sitä seuraavissa keskusteluissa – on työtä, jossa taiteen mahdollisuus muuttaa maailmaa konkretisoituu kirkkaasti.”
Näytelmän ohjaaja Eino Saari kiittää:
"Tunnustus lämmittää mieltä ja antaa voimia syventää ketterää ja hedelmällistä yhteistyötä. Takana on 328 esitystä yli 130 koululla eli kelpo alku."
Kajaanin KT:n johtaja Helka-Maria Kinnunen:
”Vuoden lasten -ja nuortenteatteripalkinto merkitsee Kajaanin kaupunginteatterille paljon. Yhteistyö Vaara-kollektiivin kanssa alkoi juurikin ”Tänään koulun jälkeen” -esityksestä viisi vuotta sitten. Kiusaamista käsitellyt esitys on herättänyt vuosien varrella paljon keskustelua ja sillä on ollut merkittävä vaikutus nuoriin, opettajiin ja myös vanhempiin. Kiitos tunnustuksesta! ”
Assitej onnittelee tekijöitä ja toivottaa myötätuulta tuleviin projekteihin.
LASTEN- JA NUORTENTEATTERIPALKINNON FINALISTIT VALITTU
Vuoden 2019 Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon finalisteiksi on valittu Q-teatterin teatteriryhmä Nuorten Teatteri sekä Vaara-kollektiivin ja Kajaanin kaupunginteatterin koulukiusaamista käsittelevä yhteistuotanto Tänään koulun jälkeen. Palkinnon saajan valitsee elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Saara Cantell.
Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n myöntämästä Lasten- ja nuortenteatteripalkinnosta kilpailevat finalistit on valinnut raati, jonka jäseniä ovat tuottaja ja Suomen Assitej ry:n hallituksen jäsen Inka Kunnala, tanssiteatteri Minimin taiteellinen ja tuotannollinen johtaja Liisa Ruuskanen sekä Teatteri Siperian taiteellinen johtaja Marika Heiskanen. Palkinto jaetaan teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa maanantaina 11.3.2019.
Raadin valintaperustelut:
TÄNÄÄN KOULUN JÄLKEEN, Vaara-kollektiivi ja Kajaanin kaupunginteatteri
Tänään koulun jälkeen käsittelee koulukiusaamista. Esitys puhuttelee katsojaa suoraan ja rohkeasti.
Vaikka esitys on toteutettu vain välttämättömällä rekvisiitalla ja lavastuksella, ilman sen kummempaa teatteritekniikkaa, se vangitsee yleisön. Läsnä on vain olennainen: omakohtainen tarina, tärkeä aihe ja rehellinen näytteleminen. Esitys hiljentää katsojan asiansa äärelle, yllättää, naurattaa, laittaa ajattelemaan ja käsittelee asiaa laajasti ja eri näkökulmista.
Esityksessä toteutuvat hienosti vapaan ryhmän ja VOS-teatterin yhteistyön mahdollisuudet. Näytelmällä on takanaan huikea määrä esityskertoja, ja jokaiseen esitykseen on liittynyt myös esityksen aihetta sivuava keskustelutilaisuus.
Tänään koulun jälkeen on muuttanut maailmaa paremmaksi, ja esityksen näyttelijät ovat laittaneet todella kortensa kekoon.
Q-teatterin Nuorten Teatteri
Q-teatterin Nuorten Teatteri on 15–20 -vuotiaille teatteriharrastajille tarkoitettu ryhmä, jonka tavoitteena on aktivoida nuoria tarkastelemaan maailmaa sekä löytää kanava itseilmaisulle teatterin kautta. Nuorten Teatteria luotsaa teatteritaiteen maisteri, yleisötyöntekijä Jaana Taskinen. Nuorten teatterin toiminta on ympärivuotista, ja teatteri tuottaa vuosittain yhden kantaesityksen.
Vuodesta 2006 alkaen toiminut Nuorten Teatteri on ollut yleisötyön ja ammattiteatterin osana tehtävän nuortenteatterin edelläkävijä. Nuorten Teatteri tarjoaa nuorille mahdollisuuden säännölliseen ja pitkäjännitteiseen teatterityöskentelyyn.
Esityksissä näkyy ja kuuluu nuorten oma ääni. Teokset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin ilmiöihin, kuten koulukiusaamiseen ja eriarvoistumiseen. Toiminnan pitkäjännitteisyys ja esitystoiminnan omaehtoisuus ammattimaisissa puitteissa mahdollistavat paitsi korkean taiteellisen tason, myös paikan, jossa nuoret voivat tulla kuulluksi, uskaltautua näkyviksi ja kohdata toisensa sekä maailman.
Ennen kaikkea ryhmä tarjoaa – nuorten sanoja lainaten – ”Toveruutta. Onnistumisia. Luovuutta. Elämyksiä. Ajatuksia. Näkökulmia”.
Lasten- ja nuortenteatteripalkinto
Suomen Teatterit ry on jakanut Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 2008 alkaen. Palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Vuodesta 2015 alkaen palkinto on jaettu yhteistyössä kansainvälisen lasten- ja nuortenteatterijärjestö Assitej ry:n kanssa.
Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt:
Suomen Teatterit ry
Maria Leivonen, järjestöasiantuntija
044 907 4156
maria.leivonen(at)suomenteatterit.fi
Suomen Assitej ry
Kaisa Silvo, järjestösihteeri
044 086 6355
kaisa.silvo(at)assitejfi.org
Q-teatteri
Jaana Taskinen
050 536 9566
jaana.taskinen(at)Q-teatteri.fi
Vaara-kollektiivi
Eino Saari, teatteriohjaaja
eino.saari(at)gmail.com
050 361 9439
Lisätietoja Thalia-juhlasta: https://www.facebook.com/events/363004350920166
LASTEN- JA NUORTENTEATTERIPALKINTO 2019 – EHDOTA PALKINNONSAAJAA!
Suomen Teatterit ry ja Suomen Assitej ry etsivät ehdokkaita Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon 2019 saajaksi.
Palkinnon voi saada mikä tahansa lasten- tai nuortenteatteriin liittyvä teko, esimerkiksi teatteri, ryhmä, esitys, esiintyjä, ohjaus, käsikirjoitus, koreografia, visuaalinen suunnittelu, musiikki, suomennos/ruotsinnos/saamennos, projekti, yleisötyöhanke tai muu lasten- ja nuortenteatteria edistänyt tapahtuma. Viimeksi palkinnon voitti vuonna 2017 Tampereen Työväen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotantona tehty näytelmä ”Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus”.
Palkinnon finalistit ja voittajan valitsee raati, jonka muodostavat Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n valitsemat asiantuntijat. Kilpailuun voi ehdottaa omaa teatteria tai muuta erinomaista teatterialan tekoa 5.10.2018 mennessä ensisijaisesti osoitteeseen info@assitejfi.org tai tarvittaessa postitse merkinnällä:
Lasten- ja nuortenteatteripalkinto 2019
Suomen Assitej ry
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Valintaperusteluita toivotaan korkeintaan kahden liuskan verran ja perusteluissa on hyvä mainita vähintään kolme keskeistä tekijää, miksi juuri tämä teatteriteko on merkittävä. Perustelujen lisäksi mukaan voi laittaa rajoitetusti muuta materiaalia, mieluiten sähköisinä linkkeinä. Teatterialan teon on tullut tapahtua suomalaisessa ammattiteatterissa vuosien 2016-2018 aikana.
Raati voi halutessaan tehdä finalistivalinnan myös ehdotusten ulkopuolelta. Palkinto jaetaan Thalia-juhlassa maaliskuussa 2019.
Lisätietoja kilpailusta: www.suomenteatterit.fi/jasenpalvelut/kilpailut
Tietoa kilpailukutsusta saa mielellään jakaa eteenpäin.
Raadin puolesta,
SUOMEN TEATTERIT - FINLANDS TEATRAR RY ja SUOMEN ASSITEJ RY – ASSITEJ FINLAND RF
Lisätietoja:
Järjestöasiantuntija Maria Leivonen, puh. 020 730 2890, maria.leivonen@suomenteatterit.fi
Järjestösihteeri Kaisa Silvo, puh. 044 086 6355, info@assitejfi.org
Kuva Tampereen Työväen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotantona tehdystä näytelmästä ”Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus”. Näytelmä voitti Lasten- ja nuortenteatteripalkinnon vuonna 2017. Kuva: Kari Sunnari
OPEN CALL - NORDIC-BALTIC FRINGE AAG 2019 -
Norjan ASSITEJ ja sen järjestämä kansainvälinen SAND-festivaali (2-7.9.2019, Kristiansand) on valittu isännöimään ASSITEJ Artistic Gatheringia (AAG). Yksi maailman merkittävimmistä verkostotapaamisista kokoaa yhteen taiteen ja tuotannon ammattilaisia ja/tai opiskelijoita, jotka toimivat lapsille ja nuorille suunnatun esittävän taiteen (Theatre for Young Audiences (TYA) parissa. Tapaamisen teema on “TOWARDS THE UNKNOWN – confronting the present”.
Millainen on lapsille ja nuorille suunnatun esittävän taiteen nykytila eri puolilla maailmaa? Nähdäksemme se riippuu paljolti siitä, miten ymmärrämme ja määrittelemme lapsen ja lapsuuden. Yksinkertaisia kysymyksiä ja ristiriitaisia vastauksia, jotka riippuvat siitä, mistä tulet ja millaisesta näkökulmasta asiaa pohdit. Kuinka nämä erilaiset näkemyksemme lapsuudesta sitten ovat heijastuneet tämän päivän esittäviin taiteisiin? Tätä teemaa tarkastellaan taidekokemusten, tapaamisten ja keskusteluiden muodossa Norjan Kristiansandissa yhden syyskuisen viikon ajan.
The Nordic-Baltic ASSITEJ -verkostossa halutaan hyödyntää mahdollisuus tuoda esiin tässä yhteydessä Pohjoismaiden ja Baltian alueiden esittävää taidetta sekä viritellä keskustelua aiheen ympärille; verkosto järjestää Nordic-Baltic fringen, festivaalin festivaalin sisällä. Niin ikään “TOWARDS THE UNKNOWN – confronting the present” -teeman alla järjestettävässä Nordic-Baltic fringessä nähdään jäsenistöön kuuluvien taiteilijoiden teoksia. Tavoitteena on samalla vahvistaa ja kehittää Pohjoismaiden ja Baltian keskinäisiä suhteita ja yhteistyötä.
Suomen Assitej etsii nyt kiinnostavia teoksia ja työpajoja edustamaan Suomen Assitejta Nordic-Baltic fringessä. Pyydämme lähettämään esittelyn teoksesta tai työpajasta meille sähköpostilla: info@assitejfi.org
Projektin kirjallisen kuvauksen lisäksi pyydämme liittämään hakemukseen
- linkin esityksen videotallenteeseen (videon tulisi olla mieluiten koko esityksen mittainen sekä editoimaton)
- teknisen raiderin tai linkin siihen.
ASSITEJ Norja hakee rahoitusta esityspalkkioihin, majoitukseen sekä päivärahoihin. Suomen Assitej tukee Suomesta ohjelmistoon valittuja ryhmiä matkakuluissa.
Deadline hakemuksille on 20.9.2018. Kansalliset ASSITEJ-järjestöt tekevät kukin saapuneista hakemuksista omat short-listinsä, joista seuraavassa Nordic-Baltic ASSITEJ -verkoston yhteiskokouksessa päätetään ohjelmistoon mukaan kutsuttavat ryhmät. Ohjelmistoon valituille taiteilijoille ja ryhmille ilmoitetaan päätöksestä viimeistään tammikuussa 2019.
Toivottavasti tapaamme teidät kaikki Kristiansandissa ensi vuonna!
BRAVO! -TEATTERIFESTIVAALI NUORELLE YLEISÖLLE TÄYTTÄÄ 10 VUOTTA
Kansainvälinen teatterifestivaali Bravo! juhlii 10-vuotissyntymäpäiviään. Festivaalin ohjelmassa on kahdeksan kansainvälistä esitystä sekä kaksi kotimaista ensi-iltaa. Esityksiä saapuu eri puolilta maailmaa: Israelista, Etelä-Koreasta, Belgiasta, Iso-Britanniasta, Tanskasta, Italiasta, Virosta ja Suomesta. Esitykset sekä runsas oheisohjelma valtaavat pääkaupunkiseudun kulttuuritalot 10.-18.3.2018. Esityksiä on kaikille ikäryhmille vauvoista teini-ikäisiin.
Prinssejä, paperisammakoita ja lelusotilaita - näkökulmia ihmisyyteen ja erilaisuuden hyväksymiseen
- La Baraccan Ylösalaisin 1-6- vuotiaille tarkastelee maailmaa uudesta näkökulmasta. Erilaisen ei tarvitsekaan tarkoittaa vierasta, saati pelottavaa.
- 13-vuotiaille ja sitä vanhemmille suunnatun Hamletin esittävät klovnit Piip ja Tuut omalla tavallaan. Huumorilla höystetty tarina pureutuu ihmisyyden ytimeen. Piip ja Tuut saapuvat Tallinnasta.
- Sanaton HOV! on visuaalinen elämys 1-4- vuotiaille. Tanskalaisen Teater BLIKin esityksessä paperi muotoutuu yhä uusiksi yllätyksiksi.
- Israelilainen Ariel Doron kommentoi sodan absurdiutta mustan huumorin pöytäteatterillaan.Plastic heroes -esityksen ikäsuositus on 12 vuodesta ylöspäin, älykäs yhden miehen show ilahduttaa aikuisiakin.
- Belgialaisen Doble Mandoble -duon Toinen minäni on fyysistä taituruutta alakouluikäiselle yleisölle. Mitä tapahtuisikaan, jos eräänä päivänä kohtaisit oman itsesi kadulla?
- Paikoillanne, valmiit, hep! vie yli kolmevuotiaat autokouluun, jossa aivan ensin saa valmistaa ja värittää oman menopelin. Brittiryhmä A Line Artin toinen festivaaliesitys Paikoillanne, valmiit, väritä! kutsuu ravintolaan.
- Eteläkorealaisen Sproutheaterin suloiset esitykset ilahduttavat kaikkein pienimpiä teatterikatsojia.
- Festivaalilla nähdään myös kaksi kotimaista kantaesitystä, Grus Grus Teatterin Koivuhiiri ja päästäinen sekä Teater Kojanin Pikku Prinssi.
Runsas oheisohjelma levittäytyy koko pääkaupunkiseudulle
Festivaali juhlii syntymäpäiviään näkyvästi eri puolilla pääkaupunkiseutua myös perinteisten kulttuuritilojen ulkopuolella. 10-vuotiaat pääkaupunkiseudun lapset kutsutaan juhlaan diskotanssin merkeissä. Helsingin, Espoon ja Vantaan kirjastoautoissa kiertää festivaaliviikolla katkelma Fillariteatterin nukketeatteriesityksestä Makkarapiruetti. Festivaaliesitykset arvioi perinteiseen tapaan Lapsiraati, Teatteri Ilmi Ö:n johdolla.
Bravo! toimii myös valtakunnallisesti merkittävänä tekijöiden ja lastenkulttuurin toimijoiden kohtauspaikkana. Festivaaliviikolla järjestetään useita ammattilaistapahtumia, klubeja ja seminaareja. Tapahtumat ja aktiviteetit täsmentyvät ja päivittyvät festivaalin lähestyessä. Bravo! -festivaalin järjestää lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry yhteistyössä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kulttuuripalvelujen ja muiden partnereiden kanssa.
Lisätiedot: Tuottaja Venla Haanpää, venla.haanpaa(@)assitejfi.org, + 358 44 0866355
Aikataulut, lisätiedot esityksistä ja esityspaikat löytyvät osoitteesta www.bravofestivaali.fi
Pressikuvat: www.bravofestivaali.fi/medialle